Bestemmingsplan Veghel-West, deelgebied Rembrandtlaan

Jarenlang stond er een maquette in de hal van het Veghelse gemeentehuis, bij de achteringang. Het was de maquette van het plan Rembrandtboulevard. Er was een supermarkt te zien, vier flatgebouwen, twee rotondes en een nieuwe verbinding met de N279. Een omvangrijk plan, te omvangrijk bleek later. Qua woningbouw is het oorspronkelijke plan fors aangepast en de Jumbo-supermarkt vinden we nu terug aan de Noordkade.

Als het ging om de verkeersafwikkeling verkeerden veel partijen indertijd in de veronderstelling dat na de openstelling van de A50 de oude N265 een rustig dorpsweggetje zou worden. Die verwachting hebben wij als VVD nooit gehad, al zijn de intensiteiten sinds 2003 wel gedaald. Vandaar dat wij er meerdere malen op hebben gewezen dat de voormalige N265 druk is en zal blijven. In 2014 hebben wij dat nogmaals herhaald in ons verkiezingsprogramma. Die rotondes, dat ging om die reden niet werken was onze conclusie. Vandaar dat wij het vernieuwde plan, met verkeerslichten en 2x2 rijstroken bij de kruispunten, als een duidelijke verbetering zagen. Daarmee is een goede balans gevonden tussen de functie van deze weg en de bereikbaarheid van Veghel.

Ja, er rijden vrachtwagens over de Rembrandtlaan. Behoorlijk veel zelfs. Een aanzienlijk deel daarvan, zo'n 800 vrachtwagens per dag, heeft als herkomst of bestemming Helmond en rijdt van en naar De Dubbelen, Doornhoek of richting Schijndel. Dat verkeer heeft nu geen redelijk alternatief. Is daar een oplossing voor te bedenken? Jawel hoor, en daar wordt op dit moment door de provincie hardop over nagedacht. Een omleiding van de N279 zal voor veel verkeer een goed alternatief zijn voor de zogeheten 'korte haak'. Wordt de Rembrandtlaan daarmee ontlast? Ja. Wordt de Rembrandtlaan daarmee een rustige weg.  Nee.  Maar gezien het feit dat deze weg onderdeel is van de ruggengraat van Veghel is dat ook niet te verwachten. Dat hadden we eerder al voorspeld.

Hart voor Veghel diende tijdens de raadsvergadering van 20 oktober een amendement in om te benadrukken dat de Rembrandtlaan een gebiedsontsluitingsweg is, maar alleen voor verkeer dat in de kern Veghel moet zijn. Een amendement met een strekking die in onze beleving niet thuishoort in dit bestemmingsplan en verder ook geen feitelijk effect sorteert. Dat kan namelijk alleen een verkeersbesluit bewerkstelligen. Op onze vraag hoe voertuigen uit bijvoorbeeld Erp dan volgens Hart voor Veghel moeten rijden kwam als antwoord dat die maar om moesten rijden. De fractie van DDB had net als wij de tegenwoordigheid van geest om te begrijpen dat dat hoogstwaarschijnlijk via de route door Keldonk zal plaatsvinden. Het verkeer wordt zo verplaatst naar wegen die veel minder geschikt zijn voor dit soort verkeersstromen. Een onverstandig amendement dus, de VVD stemde tegen. Helaas werd het amendement niet verworpen, maar staakten de stemmen. Vandaar dat er op 30 november opnieuw over gestemd zal worden.

De wethouder deed tijdens de raadsvergadering de toezegging dat er een onderzoek komt naar mogelijke verkeersbesluiten en de effecten daarvan. De ervaring leert dat wanneer je ergens zomaar een verbod instelt dat óf nauwelijks effect heeft omdat het wordt overtreden, danwel dat de verkeersstroom zich naar andere wegen verplaatst waar je dat verkeer liever niet hebben wil.

"Verkeer is als water" was de titel van een in 2007 door inwoners van Erp verricht onderzoek naar de verkeerssituatie aldaar. Een zeer treffende titel, want het is gewoon waar. En tevens was het een goed voorbeeld van burgerparticipatie.  Wij hebben dat onderzoek indertijd omarmd als VVD omdat het kwalitatief erg goed was. We halen dit onderzoek aan omdat wij altijd open staan voor dit soort vormen van onderzoek en ze serieus bekijken. Tegelijkertijd zijn we ook kritisch waar nodig. Onvoldoende doordachte voorstellen en ideeën, of ze nu van het college komen, van andere partijen of van inwoners, gaan wij niet steunen. Wij vinden dat je dat zo'n kritische houding van een raadsfractie mag verwachten.