Begroting 2016 aangenomen, Rioolheffing met 3x5 omlaag!

De Begroting 2016 is gisteren door de Rooise gemeenteraad aangenomen. De meerderheid staat achter het voorstel van het College. Een korte samenvatting: een hoog ambitieniveau, sluitend, maar zonder veel 'vet' op de botten. Dankzij een amendement vanuit de coalitie betaalt de burger volgend jaar 15 euro minder rioolheffing! Bovendien is de HOV-halte terug op de agenda gezet. Lees hieronder de bijdrage van de VVD in de 1e termijn.

Voorzitter,

Het is het College wonderwel gelukt om een sluitende begroting voor te leggen. De laatste van Sint-Oedenrode. Een bijzonder moment. Het betekent dat na vandaag een periode aanbreekt waarin we alweer toewerken naar het verkiezingsprogramma voor Meierijstad.

In Meierijstad worden veel dingen groter: aantallen inwoners, de oppervlakte, de begroting,  de ambities en als het goed is ook de kwaliteit van de organisatie. Maar we zijn blij dat één ding in elk geval niet groter gaat worden: de afstand van de Rooise inwoner tot de plek waar de ‘grote’ besluiten van Meierijstad worden genomen. De VVD is er trots op dat het democratisch hart van Meierijstad in Rooi, in ons mooie gemeentehuis komt te liggen.

Maar voordat in Meierijstad de eerste besluiten vallen, hebben we nog ruim een jaar de tijd. De VVD is niet van plan om op de handen te gaan zitten. Het college evenmin. Dat zien wij terug in de geplande investeringen. Het doet ons goed, want zo brengen we Rooi op een waardige manier aan de start van Meierijstad. Op een vijftal thema’s vragen wij bijzondere aandacht, zo heeft u in de MooiRooi Krant kunnen lezen. De vijf lokale liberalen geven u de vijf, met vijf speerpunten in onze algemene beschouwingen.

Punt 1: Masterplan Buitensportaccomodaties.  Een jaar geleden was buitensport een ‘hot’ item. De veldenproblematiek van verenigingen, het meest urgent bij Rhode. Een jaar later is dat helaas niet veranderd. De Memo die we na de commissie hebben ontvangen is een nietig zoethoudertje. Wij willen concrete informatie! Een haalbaarheidsanalyse, een tijdspad. Onze fractie is teleurgesteld dat die informatie er nog niet is. Wij kijken reikhalzend uit naar december, wanneer de eerste haalbaarheidsanalyse dan toch gepresenteerd lijkt te gaan worden.  Voorzitter, We kunnen de verenigingen toch niet zo lang in onzekerheid laten? De VVD wil Rhode niet langer laten spartelen in de Neul. Die duurzame oplossing moet er komen. Liever nog vandaag dan morgen. Eén ding is voor de VVD wel duidelijk: voor de investering van 75.000 euro structureel kunnen we ambitie uit het Masterplan niet verwezenlijken.

Punt 2 van de vijf van de VVD: Carpool en HOV
De VVD is blij met de carpoolplaats. Daar hebben we ons keer op keer sterk voor gemaakt. Prominent in ons verkiezingsprogramma aanwezig en nu ook prominent in de begroting. Een mooi resultaat. We gaan er vanuit dat de carpoolplaats spoedig gerealiseerd gaat worden, nu het geld ervoor gereserveerd is.
Jammer, jammer, jammer dat het voorstel inclusief HOV niet voldeed aan onze verwachtingen. Wij vonden het niet te duur, zoals Hart voor Rooi, want als er nut en noodzaak is, is dat het geld meer dan waard. Het voorstel was niet goed genoeg  waardoor de nut en noodzaak niet werden aangetoond. MAAR de HOV als onderwerp is wel heel erg snel van tafel geveegd. Andere fracties hadden het budget al bijna aan andere zaken weggeven, maar het is nog niet te laat. De VVD dient daarom samen met de coalitiepartners een motie in om de HOV halte toch weer op de agenda te krijgen. Het zou een gemiste kans zijn voor de toekomst van Rooi als we nu niet onze aansluiting op het netwerk van de toekomst claimen.

Punt 3: Onderwijs
Hier kunnen we kort over zijn: De VVD vindt onderwijs belangrijk. Goed dat er een nieuwe basisschool gebouwd gaat worden in Nijnsel. En we willen als fractie toch wel stevig benadrukken dat we de MFA in de Kienehoef nog niet vergeten zijn. Deze is bewust wat verder in de tijd geplaatst, omdat we niet alles tegelijk kunnen aanpakken. Op dit moment kunnen de scholen op de Kienehoef er nog even tegen, maar we verwachten dat het College blijft voorsorteren op deze investering om de ambitie in de nabije toekomst te realiseren.

Punt 4 van de vijf van de VVD: Ons centrum
Een parel voor de gemeente, een ‘thuis’ voor elke Rooienaar. Ons centrum is heerlijk, tijdens evenementen, winkeluren, of gewoon op een zaterdagavond met een bandje in de kroeg. De VVD vindt dat er meer aandacht moet zijn om ons centrum mooi te houden en nog mooier te maken. Wij willen dat de gemeente er energie in stopt om tot een visie te komen. Samen met het Centrummanagement nadenken over de herinrichting van de Markt bijvoorbeeld. We kunnen nog meer uit ons centrum halen als we dit op de goede manier met de rest van het dorp verbinden. Meierijstad moet daar mee verder!

En tot slot punt 5 van de 5 van de VVD: Woningbouw
Er willen zoveel mensen in Rooi wonen, dat we nauwelijks voldoende aanbod hebben. De komende tien jaar verwachten we nog een flinke toename van de vraag. Met de vluchtelingen die naar ons toe komen, wordt die vraag alleen maar groter. We willen niet dat we woningzoekenden uit onze gemeente ‘Nee’  moeten verkopen of dat ze achteraan moeten sluiten in een eindeloze wachtrij. De VVD gaat voor versneld en vraaggericht bouwen! Die 660 woningen kunnen er wat ons betreft niet snel genoeg zijn. Om woningbouw te bevorderen dienen we samen met DGS/BVT een motie in. Daarnaast dienen we samen met de coalitiepartijen een motie in om de integratie van nieuwe Rooienaren te bevorderen.

Dat zijn de vijf belangrijkste ambities volgens onze fractie. Maar de burger is meer van de VVD gewend. De burger weet dat de VVD kritisch is op de lastendruk. Alle Rooise inwoners betalen al jaren Rioolheffing. Dit bedrag moet 100% kostendekkend zijn. Geld wat burgers betalen voor de Rioolheffing, mag alleen voor het Riool worden gebruikt. Inmiddels hebben we zoveel spaargeld opgepot dat we de voorgestelde lastenverhoging van 5 euro volstrekt ongeloofwaardig is. Sterker nog: we hebben voldoende om de burger wat terug te geven. We dienen daarom een amendement in om de rioolheffing met 15 euro per aansluiting te verlagen. 15 euro. De 3 maal 5 van de VVD zullen we maar zeggen.

Voorzitter, en dan nog een reactie op de andere fracties.

Te beginnen met het CDA:
De fractie die de mond vol heeft over samenwerking, maar die passages in de algemene beschouwingen vanuit de ik-vorm schrijft. Heel bijzonder.
U stelt dat het College op de valreep nog wat tussendoor lijkt te willen realiseren. We zijn blij dat u de ambitie van het College erkent, maar klaarblijkelijk is dat nog niet genoeg voor u, getuige de grote stapel moties en amendementen die u aangekondigd heeft. Hoe zou u dat willen formuleren?

U heeft veel vraagtekens over de 3 D’s. Dit vindt de VVD fractie opmerkelijk. Wij zijn trotst op dit College en in het bijzonder op portefeuillehouder Hendriks, hoe zij deze onderwerpen oppakt. Wij worden als Raad continu geïnformeerd. Wij durven te stellen dat niemand in deze gemeente hulp tekort komt! Wij erkennen de verhalen niet van mensen die door ons gemeentelijk beleid tussen wal en schip raken. De portefeuillehouder zit er bovenop. Rooi doet het hartstikke goed!
Gezien de opmerkingen die u maakt over het budget, lijkt u ook niet helemaal te begrijpen waar het over gaat. Er is geen sprake van een extra korting. Er is sprake van een realistische begroting van de zorg. Een begroting waarbij alle burgers de zorg krijgen die ze nodig hebben. En mocht dat budget niet toereikend blijken, dan wordt er bijgepast… Maar in tegendeel: het lijkt alsof we geld over houden. Waar normaal een bewindspersoon credits krijgt als er kwaliteit wordt geleverd voor minder, bent u onze portefeuillehouder aan het veroordelen. Onbegrijpelijk.

Verder zijn uw algemene beschouwingen meer van hetzelfde. U verwijt niet te weten wat in AgriFood Capital gebeurt? Onze fractie is uitstekend op de hoogte van de meerwaarde van AgriFoodCapital door de georganiseerde bijeenkomsten en verhalen van ondernemers in Rooi.
Over Rhode: We konden vorig jaar nog niets voor Rhode doen, omdat we nog niet wisten wat het Masterplan zou brengen.  En we gaan het nu zeker nog niet hebben over nieuw leefbaarheidsbeleid voor de begroting van 2017. Na deze begroting, is de beurt straks aan de nieuwe raad van Meierijstad.
Overigens hebben we gisteren voor meer informatie even op uw website gekeken, maar deze was op dat moment hopeloos gedateerd. Wij verwachten meer van een fractie die zelfs de stuurgroep aansprak op haar website.

Uiteraard zijn we als coalitiepartij blij dat u vanuit de oppositie de grote lijnen van het College steunt. Dat u staat achter de uitkomsten van het Masterplan Buitensport, dat u niet voor lastenverhoging bent en dat u de HOV aansluiting terug op de agenda wilt.

Hart voor Rooi:
Er gebeurt inderdaad ontzettend veel in Rooi.
U stelt dat er met een 6,5 een laag cijfer gegeven is in het Wmo onderzoek. Los van of dit goed of slecht is, vinden wij het belangrijk dat de mensen die ondersteuning nodig hebben, die ook daadwerkelijk krijgen. Wij denken dat dat in Rooi goed gebeurt. Al is een hogere klanttevredenheid een prima streven.

U stelt dat we niet ‘door-moeten-kantelen’. Wij zouden daarvan willen maken dat we niet ‘door moeten slaan’ in de zelfredzaamheid van kwetsbare mensen. Kwetsbare mensen zijn nu eenmaal kwetsbaar en de lokale liberalen, de meest Sociale partij, is de eerste die vindt dat iedereen moete kunnen meedoen in de samenleving. Wat dat betreft kunt u op ons rekenen.
“Door-kantelen” moeten we vooral wèl doen. De Kanteling is een beweging die in gang is gezet om iets structureel te veranderen in de zorg. Dat heeft tijd nodig en moeten we blijven doen. Niet alleen de gemeente moet die Kanteling maken, er wordt ook een kanteling verwacht van aanbieders en zelfs van de samenleving.  Dat heeft tijdnodig. Beter ten halve geKanteld dan ten hele gedwaald.

En er zit ons nog een puntje dwars over de sociale woningbouw.  We gaan Wovesto toch niet overal voorrang geven bij nieuwbouwprojecten? We hebben toch ook voldoende particulieren die graag zouden willen bouwen in Rooi of projectontwikkelaars die staan te popelen? Het aanbod moet in balans zijn, doorstroom moeten we faciliteren. We hebben genoeg locaties ter voorbereiding, dus laat het College maar vaart maken met de plannen.
En van een partij die zichzelf sterk maakt voor duurzaamheid verwachten we meer dan tijdelijke maatregelen zoals woonunits en tijdelijke woonruimten. Dan zijn we niet duurzaam bezig, maar duur bezig.

En tot slot voorzitter,

DGS/BVT:
Sinds vandaag zitten ze verder weg van de VVD dan tevoren, maar we hebben de beschouwingen gelezen en we voelen ons dichter verbonden dan ooit. Het stuk las lekker weg en we zagen veel punten die we ook als VVD een warm hart toedragen. We zijn blij dat DGS/BVT gelijke ambities met ons deelt en het is dan ook prettig samenwerken in de coalitie. Samen met Hart voor Rooi merken we dat we dingen voor elkaar krijgen en dat voelt goed.

Één klein dingetje DGS-BVT, we hopen dat niet alleen Janine, maar dat we dat als volledige Raad met elkaar een koffie en appelgebakje doen in Parkzicht 2016.

Tot zover in eerste termijn,