Raad 22-10: Vluchtelingen, Het Centrum en de Kinderboerderij

Gisterenavond was de Raadsvergadering spoedig voorbij, maar werd uitgebreid gesproken over de vluchtelingenproblematiek en het standpunt van de Rooise gemeenteraad hierover.

De Raadsvergadering was kort, maar de aansluitende commissievergadering over de vluchtelingenproblematiek, maakte dat we toch een volwaardige vergaderavond meemaakten.

Ondernemers uit het centrum waren massaal aanwezig om een pleidooi te houden voor de meerwaarde van het Rooise Centrum. Het Sociaal Huisvestingsfonds, ooit ingesteld t.b.v. de leefbaarheid, kent een uitsterf-constructie. Het resterende bedrag wordt verdeeld over het Centrum en Wovesto (t.a.v. Duurzaamheid). Het Centrummanagement zal er zorg voor dragen dat het bedrag uit het fonds op een goede manier wordt besteed voor de Rooise samenleving.

Na de hamerstukken (afschaffen rekenkamer en bestemmingsplan Binnenveld Olland) en een korte behandeling van de ICT voor Meierijstad, was het tijd voor de commissievergadering over de vluchtelingenproblematiek. Namens de VVD fractie hield Piet Klaasen het woord. Zijn bijdrage leest u hieronder:

Opvang vluchtelingen en huisvesting statushouders.

De aanleiding om te komen tot deze opiniërende discussie, zo mag worden aangenomen, is algemeen bekend. Men kan de laatste maanden geen krant open slaan, radio of tv aanzetten, of er word aandacht besteed aan asielzoekers, ontheemden en vluchtelingen in de breedste zin van het woord.

De vraag over het ontstaan en op welke wijze omgegaan dient te worden met deze vluchtelingenstroom en op welke wijze deze in te perken, dan wel overbodig te maken, is een nationaal dan wel internationaal vraagstuk .

Aan  ons, de lokale politiek, word de vraag gesteld of wij bereid zijn, en op welke wijze, een antwoord te geven op deze als maar uitdijende problematiek. Opgelegd door een reguliere taakstelling, dan wel van uit het oogpunt van maatschappelijke verantwoording. Met andere woorden: Zijn wij in staat om de helpende hand te reiken, aan al deze naar hulp vragende  voor oorlogs geweld vluchtende mensen massa?

Over de vraag hoe deze op te vangen dan wel te huisvesten, kan men een steeds meer toenemende tweedeling in ons land waarnemen, Nederland ligt wat dit onderwerp betreft in een spagaat.

Voor- en tegenstanders geven op niet mis te verstane wijze hun mening, vaak onderbouwd met zienswijze en argumentatie die te eenzijdig belicht word. Alleen al hiervoor, licht een duidelijke taak van de overheid, zowel landelijk als provinciaal, dan wel lokaal volgens onze fractie, wat betreft transparantie en communicatie.

Wat opvang en huisvesting betreft wordt aan ons, door de rijksoverheid middels een reguliere taakstelling opgedragen, een bijdrage te leveren om de zogenoemde statushouders onderdak te bieden en dus op te nemen binnen onze gemeentegrenzen.

Vooralsnog geen geringe opdracht. Zeker bezien in het licht van de ook toenemende vraag van onze plaatselijke inwoners om aanspraak te maken op de toch al zeer krappe huurwoningmarkt.

Wat de VVD fractie betreft, zien wij voor onze gemeente geen mogelijkheid tot het verwezenlijken van een grootschalig AZC.

Ook zien wij geen ruimten dan wel gebouwen, zowel gemeentelijk dan wel particulier, die op korte termijn geschikt te maken zijn voor grootschalige crisis- of noodopvang. Ook is dit geen structurele en duurzame oplossing in onze ogen.

Om toch te voldoen aan onze taakstelling, zowel maatschappelijk dan wel regulier, zien wij wél kansen en mogelijkheden voor de aan ons toebedeelde statushouders. En zo onze bijdrage te leveren om  ruimte te creëren voor de instroom van deze vluchtelingen .

Ten tijden van de vaststelling van de woonvisie is vastgesteld dat er de komende 10 jaar een 150-tig tal huurwoningen gebouwd dienen te worden om te voldoen aan de lokale behoefte. Onderzoek dient te worden gedaan naar de mogelijkheid om de bouw van deze woningen naar voren te halen op de agenda en deze versneld te realiseren. Hierbij moet gedacht worden aan locaties die al in ontwikkeling zijn, of door procedures aanzienlijk te bekorten om tot versnelde ontwikkeling over te gaan.

Om te voorkomen dat de wachtlijst van woningzoekende in de huurwoning markt niet vergroot wordt en de kansen en mogelijkheden niet beperkt worden voor onze eigen lokale woningzoekende, is de VVD van mening dat geen voorrang verleend dient te worden aan statushouders op de huur woning markt om zo anderen te verdringen in deze huur sector.

Daarom zou bezien moeten worden wat voor mogelijkheden er zijn om statushouders tijdelijk op te vangen in daarvoor in te richten overheidsgebouwen particuliere kantoren of bedrijfsgebouwen. Ook zijn er wellicht mogelijkheden bij vrijkomende agrarische gebouwen (VAB's) om deze statushouders op een later tijdstip in te laten instromen in de voornoemde huur sector.  Dat uiteraard wel verspreid over de gehele gemeenten. Zeker ook daar wij geen voorstander zijn van concentratie wijken gevuld met vluchtelingen. Dus geen Syrië wijken!!

Voor deze zgn. GZZA (gemeentelijke zelf zorg arrangement)of ZZA als mede voor het realiseren van huurwoning bouwtrajecten. Dienen toereikende tegemoetkomingen in het leven geroepen  en aangeboord  te worden, aangeboden vanuit het COA. Zeker ook gezien in het licht van de toch al zware (financiële) taken die aan de gemeenten zijn op gelegd door middel van de transities.

Een uitdaging voor het college om te bezien wat voor mogelijkheden hier liggen, en te trachten middels een goede communicatie particulieren te verleiden tot het ontwikkelen van initiatieven. Worden hiervoor of zijn hiervoor al niet budgetten vrij gemaakt???

Ook is de VVD van mening dat het beleid erop gericht moet zijn om  statushouders de mogelijkheid te bieden om middels het arbeidsproces (en niet door middel van onze sociale voorzieningen) in hun bestaansrecht te voorzien. Dit zal ook zeker bij dragen aan het integratieproces,  Waarbij voorkomen wordt dat er een voedingsbodem gecreëerd word, voor een verdere tweedeling , en waar onrust stokers en haatdragers een voet tussen de deur krijgen.

Kort samengevat;
- De VVD is tegen een AZC, dan wel crisisopvang!

- De VVD is tegen voorrang aan statushouders bij het toe wijzen van sociale huurwoningen, waardoor de Rooienaar geen kans heeft.

- De VVD is vóór versnelde opvang statushouders!

- De VVD is vóór versnelde realisatie van voldoende huurwoningen!

-  De VVD is vóór duidelijkheid middels open en transparante communicatie!

De VVD is niet voornemens de ogen te sluiten voor de huidige problematiek, en wij lopen niet weg voor onze verantwoordelijkheid. We willen ons inzetten om de juiste beslissingen te nemen, maar wensen ons niet te laten sturen door tijdsdruk, of op laten jagen door de huidige omstandigheden. Juiste beslissingen die zullen moeten  leiden tot verminderde spanningen, en die maatschappelijke onrust  zullen weg nemen. Juiste beslissingen die een verdere tweedeling voorkomen. Juiste beslissingen die er voor waken en weerstand bieden tegen ongeoorloofde en onacceptabele  ontwikkelingen binnen onze samenleving en ver daar buiten. Juiste beslissingen die er mede zorg voor dragen,  dat wat we vandaag besluiten ons morgen niet zal doen spijten. Want dan zou het spreekwoord wel eens kunnen luiden, Als het kalf verdronken is, is de koe bedroefd!

Fractie Sint-Oedenrode

VVD Meierijstad

Kinderboerderij Kienehoeve
Na afloop van de vluchtelingendiscussie heeft de VVD fractie nog vragen gesteld naar aanleiding van de brief van de Kinderboerderij de Kienehoeve, welke een Noodkreet schreeuwt aangaande de financiële situatie. De VVD is content te horen dat het College in gesprek is met de Kinderboerderij en de ondernemers van Parkzicht om tot een passende oplossing te komen.