Rooi als democratisch hart van Meierijstad

Op woensdagavond 30 september, om eenenveertig minuten over negen, werd VVD Meierijstad geboren. De drie lokale VVD afdelingen zullen met gebundelde kracht de toekomst tegemoet treden.  Natuurlijk is hier al een uitgebreid proces aan vooraf gegaan en hebben de drie afdelingen al langere tijd aan elkaar kunnen ruiken. Over een jaar zal VVD Meierijstad met een sterke kieslijst klaar staan voor de verkiezingscampagne. Herkenbaar voor eenieder als lokale liberalen, voor Meierijstad!

Ondertussen hebben we in Sint-Oedenrode nog een jaar om onze eigen ambities te realiseren. Inmiddels is de begroting gepresenteerd die ook ruimte biedt om Rooi op een hoogwaardige manier af te zetten bij de fusie. De VVD staat bekend als een partij die lokaal dingen voor elkaar krijgt, en daar gaan we ook het komende jaar energie in stoppen. We wachten niet af af tot de fusiedatum van 1 januari 2017 bereikt is.

Zoals we ook niet hebben afgewacht toen het dienstverleningsconcept in de eerste commissievergadering besproken werd. Dienstverlening kan natuurlijk niet worden losgezien van de huisvesting. De overdracht van een nieuw paspoort zal uiteindelijk ergens moeten plaatsvinden. Een reden voor de VVD om aan de voorkant het belang voor een stevig servicepunt in het karakteristieke monumentale gemeentehuis van Rooi te benoemen. Dit is vervolgens samen met de Rooise fracties in de kerngroep ingebracht en door de stuurgroep overgenomen.

Het zal u niet ontgaan zijn dat de stuurgroep de huisvestingsplannen inmiddels heeft gepresenteerd. Het doet de VVD deugd om in het voorstel tot huisvesting te lezen dat Sint-Oedenrode de vergaderlocatie wordt voor de nieuwe gemeenteraad. Rooi als democratisch hart, het bestuurlijk epicentrum van Meierijstad. Aangevuld met een serviceloket en enkele werkplekken. Wat ons betreft een zeer vleiende uitkomst.

Een uitkomst die aansluit bij de uitgangspunten die we tijdens het dienstverleningsconcept op tafel hebben gelegd. Of dezelfde – overigens goed onderbouwde - uitkomst er ook zou zijn geweest zonder die inbreng aan de voorkant zullen we nooit weten. Een feit is dat er extra aandacht en weging is gegeven aan het representatieve karakter van het Rooise gemeentehuis gelegen in een prachtige groene omgeving. Een mooi visitekaartje van Meierijstad.

Als lokale liberalen kijken we uit naar de vergaderingen die vanaf 2017 plaats gaan vinden in de gemeente Meierijstad. Dat zullen we doen met een nieuwe fractie, maar nog altijd als lokale liberalen. En ook nog altijd vanuit Sint-Oedenrode!

De VVD fractie, lokale liberalen

Piet Klaasen