Samen werken aan samenwerken!

Afgelopen week 30 september om precies te zijn kwamen de leden van de VVD afdelingen van Schijndel, Veghel en Sint-Oedenrode in afzonderlijke vergadering bijeen om deze op te heffen. Om vervolgens VVD Meierijstad op te richten. Als men drie politieke partijen tot een geheel wil smeden, moeten er vele stappen gezet worden, over eigen grenzen heen gekeken worden, om succesvol te zijn. En dan is in voornoemd samen gaan sprake van partijen met de zelfde politieke kleur.

Als men in staat is om mensen, partijen, gemeenten ja zelfs landen te verenigen, om samen te werken en dezelfde doelen na te streven, kan dit leiden tot grote mogelijkheden.  Maar helaas zien wij in de wereld grote tegenstellingen en belangen gevoed van uit religie, economie of vanuit machtsoogpunt. De oorlogshandelingen in Syrië zijn hiervan het voorbeeld ten voeten uit. Het regeringsleger van Assad, de verschillende opstandelingen, verzetsgroepen en rebellen, Koerden, Al-Qaeda, I.S. enz. Voeg daarbij de verschillende groot machten Verenigde Staten,  Europa onder aanvoering van Engeland en Frankrijk, Turkije en nu ook Rusland die allen hun eigen groeperingen steunen en dus de andere bestrijden  middels oorlogsgeweld, om doelen en belangen veilig te stellen die vanuit hun overtuiging belangrijk zijn. Wat de uiteindelijke uitkomst zal zijn is totaal onbekend, wat al wel duidelijk is, is datgene wat het tot nu toe opgeleverd heeft, een tot op het bot verdeeld land, met miljoenen ontheemde vluchtende en tot wanhoop gedreven burgers die onder levensbedreigende omstandigheden hun heil elders in Europa trachten te zoeken. Voor de Europese landen gezamenlijk de taak om  deze mensen de helpende hand te reiken, om te bezien welke wijze van hulp verlenen het meest effectief zou kunnen zijn. Dat er iets moet gebeuren, is wel duidelijk. Alleen de manier waarop levert op zich al weer vele vraagtekens op.

Waar men ook komt, welke krant men leest, welke tv zender men ook kijkt, alles is afgestemd op de vraag op welke manier de hulp aan de vluchtelingenstroom vorm gegeven moet worden.
Ook hierover zijn de meningen sterk verdeeld. Er zijn medeburgers die bereid zijn vluchtelingen in huis op te nemen om hen onderdak te bieden, gemeenten die asielzoekerscentra inrichten, vrijwilligers die op welke manier dan ook een bijdrage willen leveren. Maar het roept ook weerstand op onder de plaatselijke bevolking. Het ‘not in my  back yard’ principe komt om de hoek kijken. Divide et impera (verdeel en heers) of het tegenover gestelde” burgers in den landen verenigd u”
Twee bekende politiek getinte uitspraken van vervlogen tijden. Dan is het gene waar deze zeepkist mee wordt geopend toch een eenvoudige klus.

Wij blijven de lokale liberalen voor u allen.

VVD Meierijstad
Fractie Sint-Oedenrode