Opdat wij nooit vergeten!

“Herdenken en blijf herhalen ‘opdat we nooit vergeten’.

Dat is zaterdag precies 78 jaar na operatie Market Garden - met een oorlog in de achtertuin van Europa - nog steeds dé belangrijkste boodschap van de herdenking in Eerde. “

Zo begon het artikel op de website van het Brabants Dagblad over de herdenking van de bevrijding in en rond Meierijstad. Centraal in deze herdenking staat nog altijd de luchtlanding van operatie Market Garden in Eerde. VRIJHEID, en bewust geschreven in hoofdletters, daar gaat het echt om.

In vrijheid mogen bepalen op wie je stemt, in vrijheid je mening laten horen, in vrijheid …… Vul het zelf maar in. Voor ons liberalen betekent vrijheid de kern van vele zaken.

Zelf kunnen kiezen maar ook zelf verantwoordelijk zijn, in goede en slechte tijden. Als we terugkijken naar het verleden maar ook naar de huidige situatie kijken in de Wereld, Europa, Nederland, Brabant, Meierijstad, je woonplaats, je eigen straat dan is vrijheid en verdraagzaamheid iets wat we nooit mogen vergeten.

Vele jonge soldaten hebben 78 jaar geleden hun leven gegeven, in een voor hen onbekend land en continent, of zijn gevormd voor ONZE vrijheid. “Opdat wij nooit vergeten”.