Geslaagde middag IBN

Afgelopen vrijdag middag waren drie gemeente uit de regio te gast bij IBN om kennis te nemen over alle werkzaamheden van IBN.
IBN als grote motor in Meierijstad als het gaat om werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Na een korte introductie door Henri Willems, wethouder gemeente Boekel, krijgen we een inkijkje in het bedrijf door algemeen directeur Maarten Gielen. IBN is gezond en goed voor 3300 banen in de regio.
Vanuit een Visie waarin iedereen mee doet wordt door een kwaliteits adviseur uitgelegd hoe de verschillende pijlers die onder de visie hangen in de praktijk worden vormgegeven. IBN noemt dit PIM 2.0 . Anders denken, anders doen en anders organiseren. Na een paar kritische vragen vanuit onder andere de VVD blijkt dat IBN ondanks beperkingen van haar werknemers wel degelijk verwacht dat zij zoveel mogelijk nastreven dat werknemers zich opstellen als bij reguliere arbeid. Dus op tijd zijn en laten zien dat werk, werknemers gelukkiger maakt. Daarnaast probeert IBN ook de doelgroep te bereiken die zij niet in vizier hebben maar die wellicht wel een functie binnen de arbeidsmarkt kunnen vervullen.

Na de presentatie krijgen we een rondleiding. Hier blijkt al snel waarom IBN het zo goed doet. Mooie opdrachtgevers met schitterende producten. Van met de hand vervaardigde complexe lampen en elektrische brommers tot machinaal vervaardigde vloermatten voor de automotive industrie.

Na de rondleiding volgt nog een speed date met aanwezige partijen en gemeenten.

Het afsluitende onderdeel van dit bezoek bestond uit een speeddate met diverse werknemers van IBN en de aanwezige wethouders en gemeenteraadsleden van de betrokken gemeenten. Deze gesprekken leverden niet alleen interessante persoonlijke verhalen op maar ook meer inzicht in de toegevoegde waarde van IBN voor inwoners van de regio Noordoost-Brabant die anders niet of veel lastiger aan het arbeidsproces konden deelnemen. De krappe arbeidsmarkt is inmiddels ook bij de IBN merkbaar: ze zouden meer opdrachten kunnen aannemen dan hun capaciteit vermag. Alle reden dus om deze voorziening te continueren om zo het beschikbare arbeidspotentieel zo goed mogelijk te benutten.

De conclusie van dit bezoek is dat Meierijstad zeer tevreden mag zijn met een sociale werkvoorziening die zowel oog heeft voor arbeidsgeluk en welzijn als voor commerciële kansen. Op het gemeentebestuur rust de verantwoordelijkheid om zijn beleid zo vorm te geven dat IBN haar taak ook in de toekomst goed kan blijven uitvoeren. De VVD-fractie wil daar in deze raadsperiode wederom op een constructieve wijze aan bijdragen.

IBN ga zo door !