VVD Meierijstad stelt vragen aan het college over de sluiting Pabo Veghel

Een gevarieerd onderwijsaanbod is voor iedere gemeente zeer waardevol. Het maakt een gemeente aantrekkelijk voor gezinnen, zorgt voor een groter aanbod aan goed geschoolde werknemers en het draagt bij aan een relatief jonge bevolkingsopbouw. Daarom betreurt de VVD het vertrek van de PABO. Na 150 jaar komt er een einde aan de Veghelse vestiging van deze lerarenopleiding die veel heeft bijgedragen aan kwalitatief goed basisonderwijs in de regio. Fontys heeft deze beslissing niet lichtzinnig genomen en weet dat het voor de huidige studenten en docenten een ingrijpend besluit is. Maar ook voor Meierijstad: het enige HBO-onderwijs binnen de gemeentegrenzen verdwijnt hiermee. Ook MBO-onderwijs is in middelgrote gemeenten niet meer vanzelfsprekend; denk aan het besluit van ROC De Leijgraaf van enige jaren geleden om het MBO-onderwijs in Uden te staken. We hebben als VVD-fractie de volgende vragen aan het college gesteld over het besluit van Fontys.

1. Was het college al eerder op de hoogte van dit besluit?

2. Zijn er acties ondernomen om te kijken of de PABO toch behouden kan blijven?

3. Zo ja, welke?

In het licht van de grote krapte op de arbeidsmarkt vinden wij als VVD Meierijstad dat er in de komende raadsperiode aanvullende inzet gepleegd moet worden op het versterken van de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt. Het vertrek van wellicht meer opleidingen uit Meierijstad zou voor de economische en sociaal-maatschappelijke toekomst van Meierijstad echt een slechte zaak zijn. Binnen de mogelijkheden die de gemeente heeft willen we de komende jaren meer daadkracht zien op het vlak van onderwijs en arbeidsmarkt.