Op de zeepkist: Wat valt er te kiezen?

Het is hoog zomer en wat betreft politiek niet de meest spannende tijd. Onze bijdrage op de zeepkist is deze keer wat luchtig van aard, dat is wel zo lekker met de lekkere temperaturen weer in aantocht!

Wat valt er te kiezen?

Soms word er wel eens gezegd: “het leven bestaat uit keuzes maken”. En ja hoor, op zeer jonge leeftijd word je er al mee geconfronteerd. Welk snoepje zal je kiezen? Dan al met de wetenschap dat het lekkerste snoepje zich onder in de trommel bevindt. Maar vaker wordt dan nog de keuze bepaald door anderen (ouders), maar naar gelang de leeftijd vordert, ga je steeds vaker zelf je keuzes bepalen: schoolkeuze, keuze op het gebied van, vrije tijd, sport, muziek, hobby’s, beroepskeuze, partnerkeuze, woon- en leefomgevingskeuze, en ga zo maar door.

Ook bij het lokale raadswerk moeten vele keuzes gemaakt worden: sport, cultuur en welzijn, onderwijs, milieu, gezondheidszorg, verkeer en infrastructuur, en voor de VVD niet geheel onbelangrijk, financiën, economie, ruimtelijke ordening en veiligheid om er zo maar wat te noemen.

Welke keuzes we maken, is afhankelijk van verschillende factoren: wenselijkheid, noodzaak, doelstelling en niet op zijn minst de haalbaarheid op het gebied van, wet- en regelgeving, financieel beleid, en niet op de laatste plaats draagvlak bij de burger.

Gezonde afwegingen zullen ten grondslag liggen en bepalend zijn voor de uiteindelijke keuze. Voor een goede functionerende democratische samenleving is inspraak op basis van gezonde argumenten dan ook van essentieel belang. Horen en gehoord worden.

De VVD, de lokale liberalen, organiseren elke maand een politiek café waar een ieder in de gelegenheid wordt gesteld om op een informele, gezellige doch inhoudelijke wijze inspraak te leveren en zodoende mede de keuzes te bepalen die bijdragen aan een optimale leef-, werk- en woon omgeving. Wij nodigen alle Rooise inwoners graag uit om hier gebruik van te maken.

Ook nu met de vakantie voor de deur, zijn er keuzes gemaakt of valt er nog heel wat te kiezen: gaan we naar het zonnige zuiden, uitwaaien aan de west kust, het financieel aantrekkelijke oosten of het natuurlijke noorden, gaan we een voettocht maken, met de fiets, motor, auto eventueel met caravan, bus of vliegtuig, of ook niet geheel onaardig, blijven we lekker gezellig thuis in onze eigen vertrouwde omgeving? Wat u ook kiest; wij van de VVD - de lokale liberalen - wensen u een goede, fijne, prettige en welverdiende vakantie, en hopen u gezond en uitgerust - wel of niet gebruind - weer te ontmoeten en te spreken in ons altijd weer mooie en inspirerende Sint-Oedenrode.

Fractie VVD,

Nick de Laat