Opnieuw aandacht voor bouwlocaties carnaval

© Jos van Nunen

Drie jaar geleden trokken carnavalsverenigingen uit Meierijstad al eens aan de bel. Het is steeds moeilijker om goede bouwlocaties te vinden voor praalwagens. En juist het bouwen aan die praalwagens is iets wat voor veel verenigingen een drijfveer en verbindende activiteit is in aanloop naar het hoogtepunt van carnaval: de vier dagen waarin vol trots de wagen aan het publiek wordt getoond.

Reden genoeg om in 2019 als VVD samen met de fractie van Hart een motie in te dienen. De motie werd met uitzondering van Gemeentebelang door de volledige raad aangenomen. Het College pakte de bal op en informeerde ons met een uitgebreide informatiebrief. Onderdeel hiervan was een overleg met verenigingen over bijvoorbeeld een tijdelijke bouwlocatie of ontheffingsgrond voor een nishut (een boogvormige loods).

Nu we bijna drie jaar verder zijn heeft carnavalsvereniging De Plèkkers uit Schijndel zo’n ontheffing aangevraagd. Vooralsnog is dit verzoek echter afgewezen. Met dank aan collega raadslid Lambèr Gevers van Hart trekken Hart en VVD nu weer samen op en hebben we technische vragen gesteld naar de redenen om niet mee te werken aan een dergelijke ontheffing. Graag horen we van het college wat de belemmeringen zijn en of we op andere manieren kunnen meewerken.

Kortom: het mag duidelijk zijn dat het vinden van goede bouwlocaties een structureel probleem is voor verenigingen in Meierijstad. Laten we hopen dat na twee jaar waarin het carnavalsfeest het toch al enorm moeilijk heeft gehad vanwege de coronapandemie, er in 2023 weer prachtige praalwagens door onze dorpen trekken.