Gemeentehuis Rooi ook na fusie geopend!

De VVD begrijpt dat een nieuwe ambtelijke organisatie op één centraal punt in Meierijstad gevestigd gaat worden. Maar waar de nieuwe hoofdvestiging ook komt, het bestaande gemeentehuis in Sint-Oedenrode blijft voor dienstverlening geopend! Dat is toegezegd door de voorzitter van de stuurgroep, naar aanleiding van vragen van de lokale liberalen uit Sint-Oedenrode.

De fusie komt dichterbij en dat betekent dat de uitwerking steeds concreter wordt. Op 9 juli 2015 wordt het dienstverleningsconcept voor Meierijstad in de Raad vastgesteld. Het concept bevat mooie ambities om op een innovatieve manier met traditionele dienstverlening om te gaan. Het kan zomaar zijn dat de ambtenaar van Meierijstad straks bij u thuis komt voor een afspraak of een paspoortafgifte. Kan de gemeente nog dichterbij komen? En we zijn verheugd dat maatwerk een prominente plaats heeft gekregen in het dienstverleningsconcept. De VVD is een groot voorstander van een overheid die meedenkt in wat er wél kan, als iets niet kan. Wat betreft dienstverlening gaat Meierijstad nieuwe deuren openen, die vooralsnog gesloten waren.

En als we het toch over deuren hebben: de deuren van het gemeentehuis in Sint-Oedenrode blijven geopend. Onze fractie heeft tijdens de commissievergadering een duidelijk statement afgegeven om het Rooise gemeentehuis ook na de fusie open te houden. Hoewel sommige fracties voorzichtig acteerden over dit onderwerp – gaat dat wel over dienstverlening? huisvesting is toch pas later aan de orde? - heeft de VVD ingezet op duidelijkheid.

Waarom zouden we langer wachten en de stuurgroep laten nadenken over scenario’s die we toch niet gaan accepteren? Dat zou volstrekte onzin zijn. Gelukkig hebben andere Rooise fracties het standpunt van de VVD omarmd, om zo gezamenlijk een statement te maken in de kerngroep bespreking met Schijndel en Veghel. Dit heeft geresulteerd in een mooie toezegging van Jetty Eugster, burgemeester van Schijndel en tevens voorzitter van de stuurgroep. Het signaal is duidelijk overgekomen en wordt opgepakt. Er wordt een scenario uitgewerkt met één centrumlocatie en twee stevige servicepunten in de andere hoofdkernen van Meierijstad. Hierbij zal bijzondere aandacht zijn voor het prachtige historische gebouw van Sint-Oedenrode.

Hoe de servicepunten precies worden ingevuld, vereist nog een nadere uitwerking. Wij hebben in elk geval de kaders stevig bepaald. Het openhouden van het gemeentehuis als dienstverleningspunt is dat de lokale liberalen betreft geen discussie meer, en we zijn blij dat ons historisch gemeentehuis ook na 2017 een publieke functie zal behouden.