Raadsvergadering Sint-Oedenrode 25-06-2015

Op het oog was er sprake van een reguliere raadsvergadering, maar er was toch een bijzondere gebeurtenis. Burgemeester Maas werd namelijk unaniem door de raad herbenoemt als burgemeester van Sint-Oedenrode.

Tot de fusie zal burgemeester Maas zijn werkzaamheden voortzetten. Per 1 januari 2017, ingang fusie, wordt hij evenals de burgemeesters van Schijndel en Veghel boventallig verklaard. De VVD feliciteert burgemeester Maas met zijn herbenoeming en wenst hem veel succes om Rooi op een goede manier af te zetten richting de fusie! Gezien het verleden moet dat helemaal goed komen.

Daarnaast was er ook een reguliere vergadering gepland. Allereerst waren er enkele hamerstukken of stukken die nauwelijks bespreking nodig hadden. Denk hierbij aan een aantal gemeenschappelijke regelingen (WSD, KMO) en de inkoopkaders Jeugd en WMO die al eerder uitgebreid besproken waren.

De bestemmingsplannen leverden meer discussie op. Rondom bestemmingsplan Zuid werd er discussie gevoerd over het al dan niet toestaan van een theetuin aan het einde van de Streepenstraat. Omdat Sint-Oedenrode geen uitgesproken horecabeleid kent, gaf dit reden tot discussie. De VVD is van mening dat de consequenties van een theetuin op een dergelijke plek, ruim buiten het centrum, grondig bekeken moet worden, alvorens goedgekeurd. Spreiding van horecafuncties zou nadelige gevolgen kunnen hebben voor de horecaconcentratie in het centrum. Uitkomst van de discussie is dan ook om het toekennen van een theetuin in een apart traject te bekijken. De bal ligt bij de initiatiefnemer om zelf met een formele aanvraag te komen.

Wat betreft bestemmingsplan buitengebied werd er weinig nieuws meer gezegd ten opzichte van de commissie. Veel credits kwamen wethouder van Burgsteden toe voor de gekozen aanpak en uitvoering van het proces. Er is duidelijk geleerd van het verleden. De VVD heeft nog wel de nadruk gelegd op verruiming van het VAB-beleid, hetgeen nu strenger is dan dat van de provincie. (VAB staat voor vrijkomende agrarische bebouwingen). Het CDA wierp last minute nog enkele technische toepassingen op voor het verruimen van de regels in het buitengebied ten aanzien van zonnecollectoren. Echter bleek uit het opstel van het amendement dat het voorstel niet goed doordacht was. Het voorstel vond behoudens één zinssnede dan ook geen steun.

De avond eindigde met een motie over Eindhoven Airport waarbij er naast de groei van de luchthaven ook rekening gehouden dient te worden met de leefomstandigheden van omwonenden. De VVD heeft benadrukt dat we ook de economische en positieve effecten van de groei moeten erkennen. Desalniettemin kon de VVD zichzelf achter de motie scharen, weliswaar met de toevoeging dat het leefbaarheidsbudget wat dmv boetes wordt opgespaard dan ook echt aan Nijnsel terecht komen (wat Rooi betreft) omdat daar ook aantoonbaar de overlast plaatsvindt.