Commissie BZE Herindelingsadvies // Meierijstad

Commissie Bestuurszaken en Economie 9 maart 2015 Betreft Herindelingsadvies // Meierijstad

De VVD Veghel is een altijd warm voorstander geweest van de aanstaande fusie. Dit om zo sterk mogelijk de toekomst in te kunnen gaan…en dat in het belang van alle betrokken burgers.
Meierijstad wordt een prachtige gemeente waar wonen, recreatie en werkgelegenheid in een juiste balans samenkomt. De toekomst en groei van Meierijstad wordt na 1-1-2017 toevertrouwd aan een nieuwe Gemeenteraad en een nieuw College van B&W. Zij zullen dan ook een weg moeten gaan zoeken in de steeds weer terugkomende vragen over verdere samenwerkingen en uitbreidingen.

Dat niet iedereen het met fusie eens is, is bekend. Het beperkte aantal verschillende zienswijzes die op het herindelingsadvies zijn ontvangen sterkt ons dat we juiste keuzes maken.

Veel zienswijzes overlapten elkaar in zekere zin en zijn gehonoreerd of op juiste wijze en met goede argumenten afgedaan door de drie Colleges.
In het oog sprong… dat het besluit te snel en niet democratisch genomen is.
De VVD is van mening dat deze conclusie niet juist is omdat het gehele fusie proces tot stand is gekomen in goed overleg met de gemeenteraden, provincie maar vooral ook steeds in overleg met vele maatschappelijke vertegenwoordigers en het bedrijfsleven... en zo werd het een gezamenlijke en breed gedragen “stip aan de horizon”.

Vanuit diverse gemeentes uit de regio zijn reacties ontvangen op het herindelingsontwerp en -advies. Die reacties sterken ons in onze mening dat we op de goede weg zijn. Kennelijk zijn er ook bestuurders die het nodig vinden om buiten dit formele traject om hun mening te spuien. Roel Augusteijn van Maasdonk deed het vorig jaar en onlangs had ook Driek van de Vondervoort van de gemeente Bergeijk een negatieve mening over het door Veghel, Schijndel en Sint-Oedenrode ingezette proces. Wij vinden dat niet getuigen van een juist gevoel voor bestuurlijke verhoudingen.

Er is al veel werk verzet in de afgelopen maanden, maar het karwei is zeker nog niet af. Tot 1-1-2017 zullen we aan bak moeten om de drie gemeentelijke organisaties te smeden tot één klantgerichte en proactieve dienstverlenende club……en dat gaat lukken.

De ambtelijke organisaties zijn al volop én gemotiveerd aan de slag om deze uitdagende taak maar ook boeiende periode tot een goed einde te brengen.

De fusie heeft een financiële component. Dat de kosten voor de baat uit gaan is onvermijdelijk en noodzakelijk. De VVD is wel van mening dat de uitgaven constant kritisch moeten worden overwogen en niet te gemakkelijk mogen worden gemaakt. De fusiekosten in de hand houden, zorgvuldig met de medewerkers omgaan en toch de nieuwe organisatie maximaal klaarstomen… is ons devies. Dit zijn we ook  verplicht naar burgers, personeel en andere betrokkenen.

Dat het eerdere budget nog een overschot kent geeft vertrouwen dat er op een prudente manier met het geld wordt omgegaan. De VVD heeft deze werkwijze altijd voorgestaan.

Zullen er beren op de weg verschijnen? Het antwoord zal zijn dat dit onvermijdelijk is in zo een ingrijpende reorganisatie … maar we gaan deze met verstand en open vizier tegemoet treden en acceptabele oplossingen zoeken.

Ook zullen we aandacht moeten blijven geven aan de burgerparticipatie en hen nauw blijven betrekken middels dorp- en wijkraden of anderszins. Dat de Meierijstad verder op afstand komt ten opzichte van de burgers moet worden vermeden en de VVD zal er op toezien dat dit dus ook niet gebeurd door de schaalvergroting !

Afsluitend;

Deze dag is historisch en gedenkwaardig. De VVD gaat met vertrouwen de toekomst in met ons eigen Veghel in de …Gemeente Meierijstad.

Fractie VVD Veghel