Herindelingsontwerp Schijndel, St Oedenrode en Veghel

De VVD Veghel is altijd warm voorstander geweest om te komen tot een grotere Gemeente.

Dit niet om zo groot mogelijk te worden maar zo sterk mogelijk!

De VVD is ervan overtuigd dat opschaling van de gemeentelijke omvang onvermijdelijk is om de uitdagingen van de toekomst aan te kunnen.  We noemen hierbij in willekeurige volgorde een aantal zaken waar nu een verbeterslag gemaakt gaat worden….. dank zij onze nieuwe Gemeente < Meierijstad >.

1)    Gemeentelijke Organisatie

Om een organisatie doelmatig en professioneel verantwoordelijk te laten zijn voor een zeer forse begroting met uiteenlopende beleidsterreinen zoals het grondbedrijf,  regionale economie, onderwijs, uitvoering sociale paragrafen en burgerzaken etc. vereist een zekere omvang.  Daarnaast moet de organisatie bindend en boeiend zijn voor haar werknemers om ook toekomstbestendig te zijn en om alle complexe overheidstaken te kunnen blijven uitvoeren.

In de algemene beschouwingen hebben we aangedrongen én al aangeven dat de VVD de datum 1-1-2017 verstandig en haalbaar acht.
We herhalen graag de navolgende redenen;

-Een organisatie onnodig lang laten bungelen is funest voor motivatie en valt    stil,
- We doen burgers tekort indien we onnodig nieuw beleid gaan uitstellen vanwege koud water vrees rond de fusie.
-Deskundigen waaronder de eigen organisatie, B&W’s en de Provincie achten 2017 haalbaar en verantwoord.
-Open eindjes hou je altijd maar er is voldoende vertrouwen dat we deze al werkende gaan oplossen.

Snelheid houden in fusie processen heeft ook alles te maken met zorgvuldigheid !

De VVD zal er voor waken dat de onvermijdelijke gevolgen voor medewerkers zeer prudent worden opgelost. Tegelijkertijd vindt de VVD dat we het optimaal inrichten van de nieuwe organisatie en haar doelstellingen verplicht zijn aan onze Meierijstad inwoners. Dus eerst de organisatie formuleren en dan pas invulling geven aan de bemensing en niet dat er een nieuwe organisatie wordt gebouwd op de huidige formaties en structuren.

2) Samenwerkingsverbanden

In de achter ons liggende perioden zijn vele samenwerkingsverbanden aangegaan met evenzo vele partijen. Deze verbanden lopen kriskras door onze regio met een hoog “zwaan, kleef aan” gehalte. Dit alles om mogelijk voordelen te halen uit een ad-hoc schaal vergroting bij bijvoorbeeld inkoop van goederen en uitvoering milieudiensten. Helaas ook omdat anders initiatieven zouden verdampen… louter… om dat er onvoldoende  kennis en kunde aanwezig is. Deze tientallen samenwerkingen zullen we dan ook moeten gaan herijken.

De VVD verwacht dat dit deze samenwerkingsverbanden dan meer onder eigen Meierijstad gemeentelijke regie kunnen worden uitgevoerd. Deze bestuurlijke drukte gaan we dus voorkomen en moet gaan leiden tot een hogere efficiëntie en lagere kosten.

Met deze net genoemde samenwerkingen bedoelen we niet de succesvolle regionale samenwerking op economisch gebied zoals bijvoorbeeld in de AS-50 maar ook  werkgelegenheid, recreatie, toerisme, natuurontwikkeling en bereikbaarheids initiatieven.
Deze samenwerkingen blijven onverminderd van groot belang voor onze regio.

3)    Burger service niveau

Een van de taken van een gemeente is uitstekende service verlenen aan haar inwoners.  Deze service is heden ten dagen niet alleen het verstrekken van paspoorten en/of bouw vergunningen maar een breed scala van taken zoals ook in het sociale domein na de in gang gezette transities.  Elke inwoners heeft op enig moment te maken met de gemeente en mag verwachten dat deze goed functioneert. Ook hiervoor geldt…. willen we dit “toekomst proof” maken dat dit alleen lukt indien we in een grotere professionele schaal kunnen opereren

4)    Kosten fusie

Op de vraag of deze fusie direct gaat leiden tot een kosten besparing zal een negatief antwoord komen. Bij elke reorganisatie gaan nu eenmaal de kosten voor de baat uit. De provincie heeft de drie gemeenten inmiddels ook doorgelicht en is tot de conclusie gekomen dat een financiële posities in orde zijn om het proces te gaan afronden. Ook zullen fondsen ter beschikken komen van hogere overheden om de fusie met de juiste snelheid te kunnen afronden. Ook dit geeft ons vertrouwen dat steun aan deze historische stap de juiste weg is ……

Tot slot;

Meierijstad heeft in de gehele regio Brabant Oost het nodige teweeg gebracht en zijn onze buurgemeenten inmiddels ook op zoek naar een eigen nieuwe toekomst. Wie en in welke omvang onze nieuwe buren worden blijft ook ons boeien maar zal de toekomst moeten gaan uitwijzen.

Het nu voorliggende herindelingsvoorstel is, volgens de VVD,  vanuit de drie deelnemende gemeenten niet alleen organisch gegroeid op basis van een heldere stip aan de horizon maar ook koersvast en met open vizier ingezet.
Burgers , bedrijfsleven en maatschappelijke instellingen zijn mede betrokken geweest met het formuleren van de doelen en hebben de discussie kunnen voeden met hun expertise en ervaringen
De route om in te zetten op een fusie en niet eerst een tussenperiode te creëren van een bestuurlijke samenwerking achten wij nog steeds zeer verstandig.

De VVD gaat met vertrouwen de toekomst in met onze eigen Veghel in…Gemeente Meierijstad

Harry van Rooijen

Fractie Voorzitter