Standplaatsenbeleid

Vrije beroepsuitoefening staat hoog in het vaandel van de liberalen, daarom zoeken wij altijd naar mogelijkheden om belemmeringen voor ondernemers weg te nemen. Het standplaatsenbeleid is hierin slechts een klein onderdeel, maar dat laat onverlet dat wij ook dit onderwerp met een serieuze blik bekijken. Waarom meer beperkingen opwerpen dan strikt noodzakelijk?

Het voorstel van het college was naar onze mening te stringent, daarom hebben wij tijdens de raadsvergadering samen met DDB een amendement ingediend om het college de mogelijkheid te geven om het aantal dagen waarop een standplaats mag worden ingenomen te verruimen naar zes en in beginsel twee standplaatsen per locatie toe te staan. Bovendien wilden wij de optie van een mini-markt zoals die nu op De Bunders functioneert ook op andere, door het college aan te wijzen dagen en locaties, openhouden. Dit amendement werd met algemene stemmen aangenomen. Wij hebben in ons betoog benadrukt dat we het college geen verplichting willen opleggen om de in het amendement geboden verruiming van de mogelijkheden volledig te benutten. Het kan immers voorkomen dat twee standplaatsen per dag of een mini-markt met vijf standplaatsen ter plekke niet toe te staan is vanwege de in de Algemene Plaatselijke Verordening genoemde weigeringsgronden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de omstandigheid dat het innemen van standplaatsen in een bepaalde omvang leidt tot een onverantwoorde toename van de parkeerdruk ter plekke of leidt tot onveilige situaties. Eén en ander is afhankelijk van een afweging per locatie. Het moet voor iedereen een werkbare situatie blijven.