Gaandeweg werden de plannen steeds verder versoberd en nu moeten
wij zelfs constateren dat de verkeersdoorstroming ter hoogte van Veghel
ondergesneeuwd raakt. We dreigen inderdaad het afvoerputje te worden,
een putje dat verstopt raakt. In het rapport van Arcadis wordt keer op
keer vermeld dat wanneer slechts de 'Ruit' wordt aangelegd en de N279
tussen Beek en Donk en Veghel niet wordt verbreed de verkeersproblemen
in Veghel alleen maar groter gaan worden. Ruim 30.000 motorvoertuigen
per dag verwacht men op het traject ter hoogte van Veghel wanneer het
huidige voorkeursalternatief werkelijkheid wordt. Dat is vergelijkbaar
met wat er vroeger over de N265 reed. Iedereen zal het met ons eens zijn
dat dat een totaal onacceptabele situatie was. Bij intensiteiten van
rond de 25.000 motorvoertuigen per dag zijn er al structurele files te
verwachten, bij 30.000 wordt het een crime om Veghel te bereiken. Dit is
een voor Veghel zeer ongunstige scenario. In andere delen van de regio
neemt de bereikbaarheid toe, behalve hier. Vandaar dat wij zeer
teleurgesteld zijn over het huidige voorkeursalternatief.
Met de realisatie van de volledige Noordoostcorridor, de
zogeheten T-structuur, worden de doelstellingen van de structuurvisie
Brainport Oost uit 2011 het beste bereikt. Daarom zijn indertijd alle
andere alternatieven afgevallen. En nu duikt ineens toch een alternatief
op waarvan 3 jaar geleden nog is aangetoond dat het onvoldoende effect
sorteerde in relatie tot de doelstellingen. Die doelstellingen omvatten
heel nadrukkelijk ook een betere bereikbaarheid van het Agrifood-cluster
én het verminderen van het doorgaande verkeer door de kom van Veghel.
In dat verband is het prettig om te weten dat de regio Noordoost Brabant
middels een brief heeft laten dat te nemen maatregelen onder geen
enkele voorwaarde ten koste mogen gaan van de ontsluiting van Veghel en
de Regio via de N279.
"Als oplossing dienen in ieder geval een goede aansluiting van
Veghel, bedrijven en regio op de A50 en van de multinationals op de N279
gewaarborgd te zijn. Dit heeft voor ons de hoogste prioriteit", aldus
een citaat uit deze brief. De regio Noordoost Brabant spreekt daarmee
heldere taal. De VVD is blij met dit standpunt.
Ondanks deze steun vanuit de regio is de kans aanwezig dat het
voorlopige voorkeursalternatief wordt doorgezet. Er zou 50 tot 70
miljoen Euro beschikbaar zijn voor een pakket aan maatregelen ter hoogte
van Veghel. Een omleiding en verbreding zoals eerder gepresenteerd zou
tussen de 136 en 171 miljoen Euro gaan kosten. Mocht het huidige
voorkeursalternatief werkelijkheid worden dan vragen wij ons af wat er
voor die 50 tot 70 miljoen gedaan kan worden ter hoogte van Veghel. Een
omleiding is noodzakelijk om de bedrijventerreinen aan de zuidwestelijke
zijde van Veghel (Doornhoek, De Dubbelen, toekomstige Foodpark) beter
te ontsluiten, dat is al duidelijk sinds de Nota hoofdwegenstructuur. De
wens om de Rembrandtlaan en andere wegen te ontlasten is ook
afhankelijk van een omleiding. Er hangt dus veel vanaf voor Veghel.
De gemeente Veghel is momenteel de enige gemeente in de regio die
zijn financiële bijdrage aan het project heeft gehandhaafd, dat moet
wat de VVD betreft ook beloond worden. Wij zien het voorlopige
voorkeursalternatief als een fasering op weg naar het gewenste robuuste
eindbeeld. De complete T-structuur blijft ons doel. Daarom kunnen wij
ons vinden in de concept-reactie van het college. Het is zaak om met de
beperktere middelen die de provincie nu wil inzetten een maximale
verbetering van de bereikbaarheid van Veghel te realiseren.