Commissie R & M 30 oktober 2014 - stuurgroep "De Ruit"

Er was eens.... een heel mooi plan, een plan waar de VVD zich volledig in kon vinden. De N279 zou worden verbreed tussen 's-Hertogenbosch en Veghel en aansluitend richting Asten. Met volledig ongelijkvloerse aansluitingen en een snelheidsregime van 100 km/u. Optimale doorstroming gegarandeerd, robuust en verkeersveilig. Veghel zou daarmee prima bereikbaar zijn uit alle windrichtingen.

Gaandeweg werden de plannen steeds verder versoberd en nu moeten wij zelfs constateren dat de verkeersdoorstroming ter hoogte van Veghel ondergesneeuwd raakt. We dreigen inderdaad het afvoerputje te worden, een putje dat verstopt raakt. In het rapport van Arcadis wordt keer op keer vermeld dat wanneer slechts de 'Ruit' wordt aangelegd en de N279 tussen Beek en Donk en Veghel niet wordt verbreed de verkeersproblemen in Veghel alleen maar groter gaan worden. Ruim 30.000 motorvoertuigen per dag verwacht men op het traject ter hoogte van Veghel wanneer het huidige voorkeursalternatief werkelijkheid wordt. Dat is vergelijkbaar met wat er vroeger over de N265 reed. Iedereen zal het met ons eens zijn dat dat een totaal onacceptabele situatie was. Bij intensiteiten van rond de 25.000 motorvoertuigen per dag zijn er al structurele files te verwachten, bij 30.000 wordt het een crime om Veghel te bereiken. Dit is een voor Veghel zeer ongunstige scenario. In andere delen van de regio neemt de bereikbaarheid toe, behalve hier. Vandaar dat wij zeer teleurgesteld zijn over het huidige voorkeursalternatief.

Met de realisatie van de volledige Noordoostcorridor, de zogeheten T-structuur, worden de doelstellingen van de structuurvisie Brainport Oost uit 2011 het beste bereikt. Daarom zijn indertijd alle andere alternatieven afgevallen. En nu duikt ineens toch een alternatief op waarvan 3 jaar geleden nog is aangetoond dat het onvoldoende effect sorteerde in relatie tot de doelstellingen. Die doelstellingen omvatten heel nadrukkelijk ook een betere bereikbaarheid van het Agrifood-cluster én het verminderen van het doorgaande verkeer door de kom van Veghel. In dat verband is het prettig om te weten dat de regio Noordoost Brabant middels een brief heeft laten dat te nemen maatregelen onder geen enkele voorwaarde ten koste mogen gaan van de ontsluiting van Veghel en de Regio via de N279.

"Als oplossing dienen in ieder geval een goede aansluiting van Veghel, bedrijven en regio op de A50 en van de multinationals op de N279 gewaarborgd te zijn. Dit heeft voor ons de hoogste prioriteit", aldus een citaat uit deze brief. De regio Noordoost Brabant spreekt daarmee heldere taal. De VVD is blij met dit standpunt.

Ondanks deze steun vanuit de regio is de kans aanwezig dat het voorlopige voorkeursalternatief wordt doorgezet. Er zou 50 tot 70 miljoen Euro beschikbaar zijn voor een pakket aan maatregelen ter hoogte van Veghel. Een omleiding en verbreding zoals eerder gepresenteerd zou tussen de 136 en 171 miljoen Euro gaan kosten. Mocht het huidige voorkeursalternatief werkelijkheid worden dan vragen wij ons af wat er voor die 50 tot 70 miljoen gedaan kan worden ter hoogte van Veghel. Een omleiding is noodzakelijk om de bedrijventerreinen aan de zuidwestelijke zijde van Veghel (Doornhoek, De Dubbelen, toekomstige Foodpark) beter te ontsluiten, dat is al duidelijk sinds de Nota hoofdwegenstructuur. De wens om de Rembrandtlaan en andere wegen te ontlasten is ook afhankelijk van een omleiding. Er hangt dus veel vanaf voor Veghel.

De gemeente Veghel is momenteel de enige gemeente in de regio die zijn financiële bijdrage aan het project heeft gehandhaafd, dat moet wat de VVD betreft ook beloond worden. Wij zien het voorlopige voorkeursalternatief als een fasering op weg naar het gewenste robuuste eindbeeld. De complete T-structuur blijft ons doel. Daarom kunnen wij ons vinden in de concept-reactie van het college. Het is zaak om met de beperktere middelen die de provincie nu wil inzetten een maximale verbetering van de bereikbaarheid van Veghel te realiseren.