Algemene Beschouwingen en Begroting 2015

Voorzitter, Laat ik beginnen met het dank zeggen aan allen die onvermoeibaar een bijdrage leveren aan het functioneren van onze lokale democratie. Zonder hun inzet en passie zouden we niet kunnen én wat mij betreft willen! Mopperaars en kibbelaars over Veghel realiseert u zich dat ook als u “de gemeente ..over alles én wat… weer eens de schuld geeft” !

Vorig jaar heb ik gele kaarten uitgedeeld op delen van het gevoerde beleid maar de rode kaart uiteindelijk op zak gehouden……maar per heden deelname van de VVD in het college….zal mij nooit weerhouden om kaarten te blijven tonen indien dit volgens de VVD noodzakelijk is.

Zes maanden geleden heeft de VVD als uitkomst van een uitstekende verkiezingsuitslag en evenzo gesprekken met Hart van Veghel en het CDA ingestemd met het overeengekomen coalitie akkoord Werk maken van een sterker Veghel. Als de VVD zich niet zou herkennen in de toen gemaakte Coalitie akkoorden op de diverse onderwerpen en een degelijke begroting 2015 inclusief het meerjarenperspectief 2016-2018 had ik hier niet willen staan in onze huidige rol.

Met de begroting 2015 zetten we conform onze wens Veghel niet stil maar gaan tegelijkertijd behouden met de beschikbare middelen om.

Ik noem een paar forse investeringen ;
- haven 350K,
- de golfstroom 733K,
- wegen en riolering 2,5M,
- centrum 650K

Dit soort van beleid heeft de VVD altijd na gestaan en is de VVD immer positief dat we de gestelde doelen gaan halen.

Ik noemde net, een ruim half jaar geleden, waarin we de meest haalbare begroting maakte…. maar de VVD realiseert zich wel degelijk dat in dit half jaar de wereld om ons heen zich snel aan het veranderen is.

Ik noem, bijvoorbeeld, de forse en onvoorziene toename van mensen die een beroep moeten doen op de bijstand. Deze extra post zullen we moeten absorberen in de komende periode.

Transitie Jeugdzorg lijkt op stoom te komen maar ook de open eindjes die Den Haag aan ons over liet moeten gaan worden ingevuld. De VVD heeft steeds noodzakelijk geacht dat  hiervoor een professionele organisatie voor nodig is en… “muntjes”. De VVD altijd ook gezegd dat het geen open einde regeling mag worden.

Om de uitgaven binnen het sociaal domein 100% transparant te houden tussen de drie transities willen wij een motie indienen waarbij dit mogelijk wordt. Dit alles met het doel tijdig te kunnen bijsturen indien gewenst of noodzakelijk. Kortom met  deze motie vragen wij inzichtelijkheid in de diverse geldstromen om deze grootste uitdaging voor de komende perioden maximaal en verantwoord te kunnen managen

Over het grond bedrijf is al veel gedoe geweest in de laatste periode maar kort en goed gezegd …..de VVD staat nog steeds achter de forse afschrijving, verlaging van de grondprijzen. Daarnaast zijn wij voorstander van een gezonde handelsgeest daar waar vraag en aanbod zich kruisen. Dat dit beleid verstandig is heden te dagen ….wordt ook bevestigt door de voorzichtige positieve ontwikkeling bij het grond bedrijf.

Bereikbaarheid is voor een gezonde lokale economie een must. De VVD begrijpt heel goed dat aanleg van nieuw asfalt of de opwaardering van het Zuid Willemsvaart naar Vaarklasse 4 nooit zonder aantasting van leefomstandigheden kan plaatsvinden. Het niet door gaan van de zuidelijke ontsluiting Erp ..doet pijn aan die mensen waar geluidsoverlast wordt ervaren. Het wel laten doorgaan heeft weer nadelen voor andere.. . De omleiding N279 als onderdeel van de door de VVD noodzakelijk geachte Ruit richting Zijtaart is een lastige keuze voor Zijtaart…..alternatieven hebben ook bezwaren……….

Besturen is niet sec luisteren naar de hardst roepende maar afwegingen maken op basis van feiten en onderzoek. Bezwaarmakers maken veelal gebruik van uit zijn verband getrokken rapporten en kijken vooral naar hun “eigen leed”. Recent nog in dit huis waren er nog diverse drogreden rondom het plan Bundershoek . Ook hier werden op basis van onjuiste aannames en juridische incomplete betogen… bewoners op het verkeerde been gezet terwijl hierover helaas, ook voor de VVD, gedane zaken nemen geen keer moest gelden.

Bereikbaarheid is ook HOV en we zien de contouren naast dit huis verschijnen van onze nieuwe HOV station. De VVD steunt deze ontwikkeling maar wil voorkomen dat het HOV vooral een voor-bij-rij Veghel vervoer wordt.

Nu de Fusie met rassen schreden op ons afkomt en inmiddels we een nieuwe naam hebben voor onze Gemeente (maar dan toch nog maar even…. Erp blijft Erp en Mariaheide blijft Mariaheide ..maar dan wel zonder streepje nog steeds ☺ ) is de VVD van mening dat we moeten doorpakken en de datum 1-1-2017 echt moeten gaan nastreven. Diegene die zich richt op verder uitstel wil ik oproepen om hiermee te stoppen. Een organisatie onnodig lang te laten bungelen is funest voor motivatie, bindend en boeiend te blijven voor werknemers en wordt dus lamgeslagen in de praktijk. Dit mogen we niet toelaten en we doen burgers tekort indien we dus onnodig nieuw beleid gaan uitstellen vanwege koud water vrees. Snelheid in het proces heeft ook alles te maken met zorgvuldigheid !

Ik heb in het begin van mijn betoog nog gesproken over gele en rode kaarten en brengt me nu dus op de “blauwe kaart “
De noodzaak om Veghel gastvrij, aantrekkelijk te houden en verder te ontwikkelen is breed gedragen. Onderdeel hiervan is de invoering van blauwe zones zoals ook afgesproken in het coalitie akkoord en dit wil de VVD nu zo snel mogelijk ingevoerd zien.

Toeristen belasting is leuk voor de gemeente maar beroerd voor ondernemers  en gasten binnen Veghel. De VVD wil voorstellen om deze belasting af te schaffen bij 0-12 jarige. Ook wil de VVD nog steeds de weg naar een forensen belasting open houden als alternatief.

En zo komen we dus in mijn  bijdrage alweer in het Centrum van Veghel aan. Ook hierover hebben we een vraag omdat we heden ten dagen weinig zien van het Centrum management, Ondernemershuis en overige Organisaties die zich vooral bezig houden met ons Centrum. Graag ziet de VVD dat weer de snelheid bij hun wordt opgevoerd.

De Noordkade er Passantenhaven gebied ontwikkelt zich in een sneltrein vaart en dat is wat de VVD betreft in lijn met de eerdere potentie inschatting van dit centrumgebied. Wel vinden wij dat de partijen die elkaar daar gevonden hebben in nauw contact moeten blijven met het centrum Veghel, overige ondernemers en ook de Blauwe Kei hier niet in te vergeten. De Noordkade staat niet op zich maar heeft ook een verantwoording naar geheel Veghel om in evenwicht een verder groei door te maken inclusief een volwaardig theater en Jongeren Centrum. Over het Jongeren centrum vraagt de VVD zich wel af ….hoe gaat het er eigenlijk mee ….we horen of zien er weinig van. Als VVD waren we altijd kritisch naar de werkelijke behoefte van een Jongeren Centrum ….de toekomst zal toch niet moeten gaan uitwijzen wie gelijk krijgt in deze…maar vragen de wethouder de huidige ontwikkeling kort te monitoren om tijdig te kunnen bijsturen.

Sport verenigingen zijn onderwerp van gesprek doordat verenigingen uit balans raken ten opzichte van hun accommodaties. Dit weer als gevolg van leden verlies of leden groei. De VVD is verheugd dat de Wethouder Sportzaken op constructieve wijze de problemen oplost binnen de beschikbare middelen zoals opgenomen in de begroting.

Voorzitter , Ik ga afronden…..

VVD voor een sterk en stoer Veghel en het onderschreven Coalitie akkoord met de titel Werk maken van een sterker Veghel …….blijft onze inzet …en…. wij zien geen reden dat wij hierop zouden moeten terugkomen met datgene wat nu voor ons ligt

Harry van Rooijen, 6 november 2014