Voorstel tot vaststellen van het beleidsplan en de verordening Jeugdhulp

Een nieuw fundament

Jeugdzorg concentreert zich enkel op die groep waar het niet goed gaat. Gelukkig gaat het met het overgrote deel van de Nederlandse jeugd wel goed. Opvoeden gaat nooit zonder problemen. De zorg voor een kind ligt vooral bij de ouders en de omgeving zelf. De overheid moet er zijn als dat echt niet goed gaat. In de loop van de tijd zijn we steeds sneller en meer naar de overheid gaan kijken. Die afhankelijkheid is slecht voor onze samenleving. Ouders zijn in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor hun kind. Daarop moet de aandacht van de hulpverleners dan ook gericht zijn: om ervoor te zorgen dat het gezin zo snel mogelijk weer zijn eigen zaakjes kan regelen.

Op dit moment zijn veel te veel instanties in het hele land bezig met jeugdzorg. Dat maakt dat de zorg duur is, vaak niet de goede ondersteuning biedt, naar elkaar verwijst en ook regelmatig te laat komt. De VVD wil dat jeugdzorg dicht bij kinderen wordt georganiseerd. In de eigen vertrouwde omgeving. Daarmee kunnen we beter inspelen op de hulp die bij het kind en het gezin past en zorgen we ervoor dat die hulp ook op tijd komt. Door te stoppen met langs elkaar heen werken, besparen we ook nog geld.

Uitgangspunt is dus 1 gezin , 1 plan, 1 regisseur.

De kansen liggen bij Centrum Jeugd en Gezin en de jeugd/ wijkteams. Hulpverleners bepalen niet de hulp die geboden moet worden maar  ouders en kinderen zijn in de lead. Als er hulp gevraagd wordt moet deze in een redelijke termijn worden geboden.
In het beleidsstuk wordt gesproken over een gesprek binnen twee weken, en dat dit gesprek wordt gezien als startpunt  van de hulp.
Dit vindt de VVD veel te vrijblijvend. Dit zegt namelijk  niets van wanneer de daadwerkelijke hulp  c.q. het  behandeltraject  zal starten.

Wat vindt de wethouder een redelijke termijn en

Welke garanties biedt de wethouder dat deze termijn wordt gehaald?

De titel van het stuk suggereert dat er een nieuw fundament onder de jeugdzorg wordt gelegd.

Onderdeel daarvan is de scheiding tussen het vrijwillig kader (CJG) en het gedwongen kader (jeugdbescherming en jeugdreclassering). Bureau Jeugdzorg is ook ooit met deze uitgangspunten gestart. BJZ heeft echter met een negatief imago te kampen. BJZ  heeft de bevoegdheid om een verzoek tot onderzoek te doen bij de Raad voor de kinderbescherming voor ondertoezichtstelling en uithuisplaatsing. Vrijwillige zorg wordt dan soms verplichte zorg. Dit weerhoudt ouders van het vragen om vrijwillige zorg.

Hoe gaan we nu voorkomen dat dit bij CJG wederom gaat gebeuren en de nieuwe fundamenten bij voorbaat aangetast raken?

Wie gaat de gezinnen melden bij de Raad voor de kinderbescherming?

We willen met ons allen een andere manier van werken.  Veel medewerkers van BJZ stappen over naar de gemeente.

Is dit in Veghel ook het geval?

Hoe zorgen we dan voor de attitude verandering (transformatie)?

De VVD vindt dat de integratie van de teams bij de WMO en de jeugdzorg eigenlijk geïntegreerd moeten worden.
Is de wethouder het daar mee eens en op welke termijn is dat gerealiseerd?

In de media verschijnen berichten dat de gemeenten niet klaar zouden zijn voor de transitie.

De VVD gaat er van uit dat de gemeente Veghel wel degelijk goed is voorbereid. Zowel wat betreft de beleidsstukken als ook de bedrijfsvoering zoals ICT systemen.

Kan de wethouder daar iets over zeggen?

Aangezien we veel regionaal regelen en ook inkopen is de VVD zeer benieuwd naar de manier waarop de geldstromen worden gemonitord en aan de raad worden voorgelegd.

Met andere woorden hoe krijgt de raad grip op en inzicht in de planning en control cyclus van deze transitie?

Kan de wethouder inzicht geven in het totale uitvoeringsbudget van Veghel, het deel dat daarvan naar de centrumgemeente  (=Den Bosch, voor totaal 19 gemeenten) gaat en ook hoeveel daarvan naar overhead gaat?

Wat gaat de centrumgemeente (Den Bosch) voor dat geld doen? En hoe houden we daar grip op?

Het beleidsstuk geeft aan dat de eerste helft van 2015 de periode is om benodigde gegevens binnen te halen, waarmee prestatie indicatoren en streefwaarden voor 2016 kunnen worden bepaald.
Naast cijfermatig inzicht wil VVD ook zicht krijgen op inhoud. Inzicht op wat goed gaat en wat nog verbeterd moet worden. Betrokken blijven bij het proces.
De gemeenteraad zal op de hoogte gehouden worden via raadsinformatiebrieven.

Met welke frequentie mag de raad deze nieuwsbrieven verwachten?

Als laatste maar zeker niet onbelangrijk: wanneer wil de wethouder spreken van een geslaagd eerste jaar?