Jeugdzorg concentreert zich enkel op die groep waar het niet goed
gaat. Gelukkig gaat het met het overgrote deel van de Nederlandse jeugd
wel goed. Opvoeden gaat nooit zonder problemen. De zorg voor een kind
ligt vooral bij de ouders en de omgeving zelf. De overheid moet er zijn
als dat echt niet goed gaat. In de loop van de tijd zijn we steeds
sneller en meer naar de overheid gaan kijken. Die afhankelijkheid is
slecht voor onze samenleving. Ouders zijn in eerste instantie zelf
verantwoordelijk voor hun kind. Daarop moet de aandacht van de
hulpverleners dan ook gericht zijn: om ervoor te zorgen dat het gezin zo
snel mogelijk weer zijn eigen zaakjes kan regelen.
Op dit moment zijn veel te veel instanties in het hele land bezig met
jeugdzorg. Dat maakt dat de zorg duur is, vaak niet de goede
ondersteuning biedt, naar elkaar verwijst en ook regelmatig te laat
komt. De VVD wil dat jeugdzorg dicht bij kinderen wordt georganiseerd.
In de eigen vertrouwde omgeving. Daarmee kunnen we beter inspelen op de
hulp die bij het kind en het gezin past en zorgen we ervoor dat die hulp
ook op tijd komt. Door te stoppen met langs elkaar heen werken,
besparen we ook nog geld.
Uitgangspunt is dus 1 gezin , 1 plan, 1 regisseur.
De kansen liggen bij Centrum Jeugd en Gezin en de jeugd/ wijkteams.
Hulpverleners bepalen niet de hulp die geboden moet worden maar ouders
en kinderen zijn in de lead. Als er hulp gevraagd wordt moet deze in een
redelijke termijn worden geboden.
In het beleidsstuk wordt gesproken over een gesprek binnen twee weken, en dat dit gesprek wordt gezien als startpunt van de hulp.
Dit
vindt de VVD veel te vrijblijvend. Dit zegt namelijk niets van wanneer
de daadwerkelijke hulp c.q. het behandeltraject zal starten.
Wat vindt de wethouder een redelijke termijn en
Welke garanties biedt de wethouder dat deze termijn wordt gehaald?
De titel van het stuk suggereert dat er een nieuw fundament onder de jeugdzorg wordt gelegd.
Onderdeel daarvan is de scheiding tussen het vrijwillig kader (CJG)
en het gedwongen kader (jeugdbescherming en jeugdreclassering). Bureau
Jeugdzorg is ook ooit met deze uitgangspunten gestart. BJZ heeft echter
met een negatief imago te kampen. BJZ heeft de bevoegdheid om een
verzoek tot onderzoek te doen bij de Raad voor de kinderbescherming voor
ondertoezichtstelling en uithuisplaatsing. Vrijwillige zorg wordt dan
soms verplichte zorg. Dit weerhoudt ouders van het vragen om vrijwillige
zorg.
Hoe gaan we nu voorkomen dat dit bij CJG wederom gaat gebeuren en de nieuwe fundamenten bij voorbaat aangetast raken?
Wie gaat de gezinnen melden bij de Raad voor de kinderbescherming?
We willen met ons allen een andere manier van werken. Veel medewerkers van BJZ stappen over naar de gemeente.
Is dit in Veghel ook het geval?
Hoe zorgen we dan voor de attitude verandering (transformatie)?
De VVD vindt dat de integratie van de teams bij de WMO en de jeugdzorg eigenlijk geïntegreerd moeten worden.
Is de wethouder het daar mee eens en op welke termijn is dat gerealiseerd?
In de media verschijnen berichten dat de gemeenten niet klaar zouden zijn voor de transitie.
De VVD gaat er van uit dat de gemeente Veghel wel degelijk goed is voorbereid. Zowel wat betreft de beleidsstukken als ook de bedrijfsvoering zoals ICT systemen.
Kan de wethouder daar iets over zeggen?
Aangezien we veel regionaal regelen en ook inkopen is de VVD zeer benieuwd naar de manier waarop de geldstromen worden gemonitord en aan de raad worden voorgelegd.
Met andere woorden hoe krijgt de raad grip op en inzicht in de planning en control cyclus van deze transitie?
Kan
de wethouder inzicht geven in het totale uitvoeringsbudget van Veghel,
het deel dat daarvan naar de centrumgemeente (=Den Bosch, voor totaal
19 gemeenten) gaat en ook hoeveel daarvan naar overhead gaat?
Wat gaat de centrumgemeente (Den Bosch) voor dat geld doen? En hoe houden we daar grip op?
Het beleidsstuk geeft aan dat de eerste helft van 2015 de periode is
om benodigde gegevens binnen te halen, waarmee prestatie indicatoren en
streefwaarden voor 2016 kunnen worden bepaald.
Naast cijfermatig
inzicht wil VVD ook zicht krijgen op inhoud. Inzicht op wat goed gaat en
wat nog verbeterd moet worden. Betrokken blijven bij het proces.
De gemeenteraad zal op de hoogte gehouden worden via raadsinformatiebrieven.
Met welke frequentie mag de raad deze nieuwsbrieven verwachten?
Als laatste maar zeker niet onbelangrijk: wanneer wil de wethouder spreken van een geslaagd eerste jaar?