De speciale scholen krijgen het steeds drukker. In 20 jaar is het
aantal leerlingen meer dan verdubbeld, blijkt uit cijfers van het CBS.
Landelijk op dit moment 70.000 leerlingen, in de jaren 90 waren dit er 30.000.
Vooral het speciaal voortgezet onderwijs is nog steeds in opkomst. Voor
basisscholen is de piek voorbij. Daar speelt ook mee dat er inmiddels
minder kinderen zijn.
Uit de monitor leerlingenvervoer 2012/2013
(blz.5 figuur, 6) blijkt dat door de aanwezigheid van SBO de Wissel in
Veghel er weinig vervoer is naar Speciaal Basis Onderwijs voorzieningen.
De landelijke afname van leerlingaantallen in het basisonderwijs, leidt
in Veghel derhalve ook niet in een noemenswaardige besparing op kosten
van het leerlingenvervoer in het primaire onderwijs. De piek lag en ligt
in Veghel bij leerlingen naar het Voortgezet Speciaal Onderwijs.
De VNG heeft de modelverordening leerlingenvervoer aangepast aan de Wet Passend Onderwijs.
Op basis van de wet Passend Onderwijs zijn gemeenten niet meer
verantwoordelijk voor het vervoer van leerlingen naar het Voortgezet
Speciaal Onderwijs, tenzij een structurele handicap het gebruik maken
van het Openbaar Vervoer of fiets onmogelijk maakt.
Belangrijk
voor de VVD is dat ook de ouders van leerlingen naar VSO, die door het
ontbreken van een VSO school binnen onze gemeentegrenzen allen onder de 6
km. regeling vallen, een tegemoetkoming blijven krijgen in de
vervoerskosten.
Juist omdat onze gemeente geen VSO instelling heeft,
zal in de praktijk de VSO leerling uitwijken naar met name Eindhoven,
Rosmalen of Den Bosch. Het niet langer ontvangen van een tegemoetkoming
in de vervoerskosten zou een forse kostenpost opleveren voor de ouders.
Het afwijken van de modelverordening, aangaande leerlingen VSO, heeft derhalve de steun van de VVD.
De VVD is nooit voorstander geweest van het invoeren van
opstapplaatsen. Ook de ouders willen dit liever niet. Maar VVD is ook de
partij van gezonde financiën. Als Veghel opnieuw minder Rijksmiddelen
ontvangt en we willen als Raad en College, lokaal beleid voeren door de
bestaande bijdrage aan ouders voor VSO leerlingen in stand te houden,
dan zullen we, volgens de mening van de VVD, ergens besparing moeten
vinden.
Belangrijke argumenten voor de VVD zijn:
1.) dat de Adviesraad Leerlingen Vervoer een belangrijke stem heeft gehad in de keuze c.q. toewijzing van de opstapplaatsen;
2.) de betreffende leerlingen zoveel mogelijk “thuis nabij” worden
opgehaald en dat de totale tijdsduur van de rit verkort wordt met
mogelijk 15 tot 30 minuten.
Het raadsvoorstel geeft aan dat de nieuwe verordening wordt
gemonitord en 2x per jaar geëvalueerd. Dit vindt VVD van prudent belang,
daarom de volgende vragen aan de wethouder:
1) Op basis van welke criteria zal dit dan plaatsvinden?
2) Welke afspraken zijn hierover met de Adviesraad Leerlingen Vervoer gemaakt?
VVD vindt het belangrijk dat belastinggeld goed en effectief wordt
besteed. De ingerekende besparing van 10%, zijnde € 40.000,- per jaar
is een inschatting en daarmee boterzacht. Voor de VVD is het belangrijk
dat deze besparing daadwerkelijk behaald wordt. Dit heeft de VVD in
maart 2013 ook aangegeven. Immers, wanneer hier geen substantiële
besparing aan ten grondslag ligt, waarom dan een verzwaard beroep op de
zelfredzaamheid van ouders (die toch al moeten passen en meten met hun
tijd,omdat zij vaak meerdere schoolgaande kinderen, op verschillende
scholen hebben.)
Graag antwoord van de wethouder op basis
van welke gronden er 10% besparing is ingerekend en hoe reëel hij de
voorgestelde besparing van 40/k acht.