Voorstel tot vaststellen van het maatregelenpakket voor verkeer Erp en omgeving

Wat een paar jaar geleden nog een goede oplossing leek voor de verkeersproblematiek in Erp is anno 2015 een te ingrijpend middel wat de VVD betreft. Zoals wij al in ons verkiezingsprogramma hebben aangegeven wilden wij graag dat de Zuidelijke Ontsluitingsweg werd heroverwogen, mede in het licht van de ontwikkelingen rondom de N279. De stand van zaken omtrent de N279 is dat, om de Zuidelijke Ontsluitingsweg aan te leggen, er een aansluiting bij Keldonk of Boerdonk moet vervallen om deze weg aan te kunnen leggen. Anders wordt de doorstroming op de N279 te zeer beperkt. Een terechte, maar ingrijpende, randvoorwaarde van de provincie. Daarnaast is het draagvlak voor de Zuidelijke Ontsluitingsweg weggeëbd , bleef het vrachtwagenverbod in de kern Erp op stevige weerstand stuitten vanuit het bedrijfsleven en zijn er nieuwe inzichten en technieken beschikbaar waarmee een acceptabel resultaat kan worden bereikt zonder een Zuidelijke Ontsluitingsweg aan te leggen. Uiteindelijk was die voorgestelde weg slechts een middel, en geen doel.

Met het pakket aan maatregelen dat nu voorgesteld wordt zijn de doelstellingen omtrent het woon- en leefklimaat in Erp ook goed te bereiken met veel minder ingrijpende maatregelen. De herinrichting van de N616 in de kom Erp tussen Kerisakkerstraat en Hoogven in combinatie met geluidarme klinkers en gevelisolatie zal naar verwachting een aanzienlijke afname van de overlast door de direct aanwonenden betekenen. Daarmee ligt er in onze ogen een realistisch plan waarmee Erp vooruit kan.