Discussienota sociale woningbouw

Op initiatief van de SP stond een discussienota op de agenda over sociale woningbouw. De SP had daarin haar standpunten verwoord en aan alle fracties gevraagd een reactie te geven op een aantal stellingen. Ons oordeel hierover is dat de SP een te negatief beeld neerzet van de inspanningen die Area (en voorheen Woonbelang) pleegt ten behoeve van de sociale woningbouw. Er is door die woningbouwcorporatie op een prudente manier geïnvesteerd in de kwaliteit van de sociale huursector in Veghel. Ze heeft zich niet bezondigd aan de excessen waar bij andere corporaties sprake van is geweest. De vertegenwoordiger van Area, die insprak tijdens de commissievergadering, gaf naar ons oordeel een heldere uiteenzetting van de strategie van Area waarbij wij opnieuw de overtuiging kregen dat die corporatie het belang van de huurder vooropstelt. Uit die uiteenzetting bleek ook dat de SP in haar nota niet alle gestelde feiten correct had weergegeven. De SP stelt dat er te weinig sociale huurwoningen zijn. Dat is in vrijwel alle gemeenten het geval en het gevolg van het feit dat sociale huurwoningen onder de kostprijs verhuurd worden. Daardoor is de vraag inherent groot. De gemeente Veghel leverde en levert ondersteuning aan de sociale woningbouw via gereduceerde grondprijzen, garanties en specifieke investeringen in wijkvernieuwingsprojecten. Daar zijn aanzienlijke bedragen mee gemoeid. De stelling dat er te weinig oog is geweest voor de sociale woningbouw delen wij dus niet.

Wij hebben als VVD altijd oog gehad voor sociale woningbouw, maar wel met een realistische blik. In de praktijk blijkt dat niet alle sociale huurwoningen vlot verhuurd worden (de huurder is kritisch) en dat het niet meevalt om het aanbod in korte tijd snel te laten stijgen vanwege de investeringslasten. Die lasten komen deels terecht bij de zittende huurders, het geld daarvoor zal immers voor het overgrote deel uit de exploitatie moeten komen. De betaalbaarheid van de huren hangt daarmee dus ook af van de investeringslasten. Veel investeren betekent hogere huren. Wij zijn uiteraard bereid om mee te denken over het aanbod aan sociale huurwoningen in Veghel, maar wel met inachtneming van de verantwoordelijkheden en mogelijkheden van de verschillende betrokkenen. De rol van het gemeentebestuur in deze  is wat ons betreft beperkt tot de ruimtelijke ordening en het grondbeleid. Daarin moet wat ons betreft veel mogelijk zijn, maar wat de VVD betreft gaat de gemeente  geen verantwoordelijkheden overnemen van de woningbouwcorporatie.