Een duurzaam evenementenbeleid

U leest onderstaand de bijdrage van de VVD bij de Kadernota voor een duurzaam evenementenbeleid.

Een duurzaam evenementenbeleid Meierijstad

Voorzitter,

Een duurzaam evenementenbeleid, wat is dat dan eigenlijk? Wat de VVD betreft gaat duurzaamheid altijd over balans. De balans tussen people, planet en profit. En we zien in dit voorstel dat het college deze balans ook heeft opgezocht.

Ja, we hebben ambities om invulling te geven aan onze ‘groen en gezond’ doelstellingen. Maar we hebben daarbij ook oog voor tradities en economisch realisme om evenementen mogelijk te houden. Bij het lezen van nota en de technische vragen zien wij voldoende aandacht voor al deze facetten van een duurzaam evenementenbeleid. Er wordt met gezond verstand naar realistische toepasbare oplossingen gezocht: polycarbonaat bekers zijn natuurlijk interessant, maar we kijken ook naar economische consequenties en wat het betekent voor hygiëne et cetera. De VVD vind dat een gezonde houding.

Wat de VVD ook van belang vind, is dat Meierijstad moet kunnen bruisen op evenementengebied. Evenementen zijn toch vooral ook feestelijke uitspattingen die het leven leuk maken. Momenten waarop je even minder bezig bent met je gezondheid en even in de goede zin uit de band springt na een week hard werken. En daar horen ook de geneugten des levens bij waarvan we allemaal ook wel weten dat het niet goed is als het elke dag zou gebeuren. Wij zijn daarom blij dat er weliswaar op fronten duidelijke kaders worden gesteld, zonder daarbij in betuttelende voorwaarden te vervallen.

Dan blijven er nog een paar specifieke punten waarover we als VVD nog wel vragen en opmerkingen hebben.

Uitzonderingen eindtijden
Allereerst over de eindtijden van evenementen. We mogen trots zijn op evenementen zoals Paaspop en Harmony of Hardcore. Maar verschillen in eindtijd, is wat ons betreft een stukje harmonisatie uitstellen. Portefeuillehouder: wat is het bezwaar om Harmony of Hardcore ook één dag te geven om tot 2 uur te laten doorgaan? Immers drukt de overlast niet op hetzelfde gebied in Meierijstad en moeten we koesteren dat we dit soort evenementen in Meierijstad kunnen organiseren. Evenementen die bezoekers van buitenaf aantrekken om naar Meierijstad te komen. Bezoekers van buiten die overigens niet zijn bevraagd over evenementen in Meierijstad, hetgeen jammer is aangezien we die ambitie voor een deel wel hebben liggen in de visie.

Over bezoekers gesproken: tijdens de beeldvormende avond werd ook duidelijk dat een latere eindtijd voor een betere spreiding van vertrekkende bezoekers zorgt. Zeker als tussen 1.00 en 2.00u zoals bij Paaspop het geluid wordt afgebouwd zal dat gebeuren. Kan dit een overweging zijn om 7th Sunday/Harmony of Hardcore onder dergelijke condities wel gelijk te trekken aan Paaspop?

Wat betreft de eindtijden begrijpen we dat de horeca in Schijndel de sluitingstijden graag terug wil brengen tot 0.00 uur. Dat lijkt ons wat beperkt. We snappen het standpunt van de horeca, tegelijkertijd is kroegbezoek ook niet iets wat we volledig kunnen sturen. Ook het uitgaanspubliek kent trends en bewegingen. Waar jaren terug discotheken de mensen uit de kroeg hielden, zijn het nu de festivals. De rol van de overheid hierin is wat ons betreft beperkt.

Commercieel en niet-commercieel
Een ander item waarover we  vragen hebben is de scheiding tussen commercieel en niet-commercieel. Dat kan een onwijs grijs gebied zijn. Soms beginnen evenementen ideëel maar groeien ze langzaam naar meer commercieel. Waar ligt de grens? En er zijn tal van hybride vormen van evenementen die georganiseerd worden door verenigingen of stichtingen, maar waar andere partijen ook bedrijfsmatig aan verdienen. Hoe definiëren we feesten van verenigingen die fors investeren in een muziekprogramma, catering en tenten?  En een kermis in een kleine kern is toch in zijn totaliteit nauwelijks winstgevend te noemen? Die willen we toch ook handhaven voor de leefbaarheid en reuring? Een beetje facilitering is dan niet  gek, maar ze zijn wel commercieel. Kortom dit vinden wij nog een lastig punt. Kan de portefeuillehouder uitleggen wat de ervaringen of verwachtingen hiermee zijn tot dusver?

Maatwerk
Tenslotte hoopt de VVD dat de gemeente blijft meedenken met evenementen en dat er onder goede motivatie incidenteel maatwerk mag plaatsvinden. Ook evenementen die niet altijd binnen de op voorhand bedachte kaders passen, maar waar we in onze gemeente wel trots op zijn als ze plaatsvinden. Evenementen zoals ook Samenloop voor Hoop veel mensen bijeen heeft gebracht tijdens een intieme nacht. Een sluitingstijd komt dan ineens in een heel ander perspectief te staan.

Tot zover in 1e termijn.