Betoog Kadernota VVD

Een volwassen Meierijstad, dat is waar de VVD naar streeft.

En het gaat de goede kant op met Meierijstad.

De kadernota blaakt van ambitie en dat past bij een gemeente met visie.

Groter denken en handelen zoals een bij gemeente van 80.000 inwoners hoort.

Nadenken over het maken van keuzes. We bedoelen dan niet alleen de financiële keuzes. Het ambitieniveau moet ook haalbaar zijn voor de organisatie.

Een stabiel financiële huishouding en een goed beheer hierover is voor de VVD een belangrijk punt. Daaraan gekoppeld zit de afspraak die we hebben gemaakt over de zo laag mogelijke integrale lasten voor onze burgers.

De OZB is hier onderdeel van.

Wij begrijpen van het college dat op het moment van schrijven van de kadernota er nog voorzichtigheid werd betracht op het punt van de extra verhoging OZB.

Nu ook de meicirculaire er is geeft dit het college volgens ons de ruimte om nog eens heel goed na te denken en alles op alles te zetten om de verhoging in de begroting te laten vervallen.

De VVD heeft het vertrouwen dat u dit gaat doen.

Wij vinden dat we het afgelopen jaar al veel hebben bereikt en druk doende zijn verder te harmoniseren. De N279, glasvezel, afvalstoffenheffing, de carpoolplaats in Sint-Oedenrode, de snelfietsroute route Uden-Veghel. In veel voorstellen zien we de uitgangspunten van de VVD vaak terug en we zijn daar heel tevreden over.

We hebben het vaak over de regionale inbedding in de regio, maar het er over hebben en over dromen alleen is niet voldoende. We moeten investeren en innoveren om dat te bereiken. Dat hoort bij een volwassen Meierijstad. Dromen zijn dan toch vaak bedrog, maar een realist kijkt naar de toekomst en zoekt manieren om ook dan te blijven bestaan.

Niet verzanden in details is vaak het advies van de VVD en toon lef om buiten de gangbare paden te lopen.

Neem onze burgers daar in mee, maar wel op heldere en duidelijke manier, transparant en eerlijk.

Economie en infrastructuur zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Onze economische bedrijvigheid is afhankelijk de bereikbaarheid.

De VVD wil nog steeds de meest bereikbare gemeente nastreven zoals we al eens eerder zeiden. Dat betekent dat inzetten op een goede ontsluiting met bedrijventerreinen Foodpark, de Dubbelen en Doornhoek van groot belang is.

Een essentiële voorwaarde voor blijven van bestaande en vestigen van nieuwe bedrijven. Daarnaast hoort daar ook “smart mobility” bij, denk aan de snelfietsroute, maar ook de HOV en de vrachtwagenparkeerplaats passen daarin.

Het goed op peil van het onderhoudsniveau van de wegen is daarbij van groot belang. Goed dat daar nu op wordt ingezet en ook goed dat het uniformeren van verkeersregels nu doorgevoerd gaat worden. Veiligheid voorop.

Onontbeerlijk bij dit alles is de relatie met ondernemend Meierijstad, het POM.

Korte lijntjes en een positieve grondhouding.

Om een economie goed draaiend te houden zijn arbeidskrachten nodig en die moeten ook hier kunnen wonen. We gaan niet vooruit lopen op de woonvisie, daar heeft u ons al over gehoord en daar hoort u ons komende donderdag weer over.

Dat geldt ook voor de Welstand, het verminderen van regeldruk specifiek bij Welstand maar zeker ook in zijn algemeenheid blijft iets waar de VVD voortdurend alert op blijft.

Wel willen hierbij nog het Inpat center benoemen en de belangrijkheid hiervan benadrukken.

Een volwassen Meierijstad moet volgens de VVD een broedplaats worden voor ambitieuze ondernemers.

Een startersmarktplaats en starterscollectief hebben hierin een belangrijke rol en moeten we als gemeente faciliteren, dit hoeft lang niet altijd met financiële middelen te zijn. Wij vinden het goed dat ook wordt gekeken naar andere wegen.

Bij een bruisende economie horen bruisende centrums. Komende dinsdag zijn hiervoor alle partijen uitgenodigd om vorm te geven aan de uiteindelijke visie.

Een uitdaging in de sterk veranderde maatschappij van bezoekersgedrag, maar letterlijk en figuurlijk broodnodig.

De VVD heeft al eerder opgeroepen tot een plan voor Meierijstad op het gebied van sociaal-economische ontwikkeling en we benoemen het nu weer. Of een raad van verbeelding hier een rol in kan spelen is ons nog niet helemaal duidelijk, maar het hebben van een plan is voor ons helder.

In de relatie met onderwijs blijft de VVD benoemen dat werken en leren een prima combinatie is. De verbinding zoeken met het bedrijfsleven levert mooie initiatieven hierbij. De Hogescholen in de regio kunnen van grote betekenis zijn om de samenwerking tussen hoger onderwijs en bedrijfsleven te versterken. Wetenschappelijk onderwijs in Meierijstad is nu misschien nog een brug te ver, maar

Universiteiten zoals de Wageningen Universiteit en de TU- Eindhoven zouden gestimuleerd en uitgenodigd kunnen worden om in Meierijstad het centrum van toegepaste wetenschap en kennis te ontwikkelen.

Afgelopen donderdag hebben we het even gehad over de IBN en WSD, wij hebben gehoord dat er op termijn ingezet gaat worden op meer dan samenwerken. De VVD kijkt hier positief naar uit, maar begrijpt dat dit een langere adem nodig heeft.

Wanneer voorzieningen bijdragen aan sociale doelstellingen vinden wij het geen probleem om daarvoor middelen uit het sociale domein te gebruiken.

Zoals het college onderschrijft ook de VVD het belang van bestrijding van verspilling. In dat kader ondersteunen wij ook initiatieven zoals oa de verspillingsfabriek. Het past in onze visie op duurzaamheid. In het onderzoek van rekenkamer hebben we kunnen zien dat van de 3P’s, people, planet en profit, de profit daar duidelijk in achterblijft. De profit is natuurlijk vooral van belang voor de investeerder van de maatregelen, maar een helder verwachtingspatroon is hier wel bij gewenst. De regelgeving en het stimuleren van gedragsverandering is iets van de lange termijn. De VVD staat open voor duurzame initiatieven, maar dan wel initiatieven die effectief zijn, die vooruitgang boeken en ook een langdurig aantoonbaar voordeel bieden. In de roep om duurzaamheid mag ook wel wat meer VVD-se nuchterheid zitten.

Wij zien uit naar de visie.

Als slot, ik ben begonnen te zeggen dat keuzes maken hoort bij volwassen worden. De VVD refereert hier keer op keer naar. Stonden we hier in het begin nog redelijk alleen in, vaker horen we nu ook andere partijen vragen stellen over samenvoegen zwembaden, onderwijs, wonen, tijdelijke huisvesting arbeidsmigranten en kwaliteit boven kwantiteit zetten

Met de juiste keuzes gaan we het volwassen Meierijstad worden wat we graag willen zijn.

Tot zover.