Krediet herijking woningbouwprogramma

Naast de vaststelling van de woonvisie is er op 5 juli ook een krediet ter beschikking gesteld voor de herijking van het woningbouwprogramma. Hoe dat woningbouwprogramma zal worden herijkt moet nog blijken maar de kans is groot dat het voor diverse (particuliere) woningbouwplannen gevolgen zal hebben. Wij hebben als VVD de vraag gesteld welke middelen het college verkent om woningbouwplannen aan te passen of te schrappen. Een zeker te verkennen optie blijkt het via een bestemmingsplanwijziging wegnemen van nu nog bestaande woningbouwmogelijkheden. Welke plannen daardoor wellicht getroffen gaan worden is nu nog niet concreet te zeggen maar er zijn wel wat scenario's te voorspellen. Het zou zomaar kunnen dat bijvoorbeeld Ruimte-voor-Ruimte kavels die al enige tijd geleden vergund zijn maar waarop nog geen woning staat getroffen gaan worden door een bestemmingsplanwijziging. Ook andere (particuliere) plannen kunnen erdoor geraakt worden. Zo'n bouwstop kan ingevoerd worden middels een zogeheten 'voorbereidingsbesluit'. Een dergelijk besluit heeft doorgaans geen overgangstermijn en gaat per direct in. Wij vinden dat het wegnemen van dit soort bouwmogelijkheden niet onverhoeds mag gebeuren. Geef de eigenaar van een bouwperceel een redelijke termijn (2 jaar bijvoorbeeld) om het bouwplan alsnog uit te voeren. Gezien de ingrijpendheid van deze door het college te overwegen optie vinden wij dat er richting perceeleigenaren zorgvuldigheid betracht moet worden.