Commissiebijdrage 1e termijn Sportpark de Neul

Commissiebijdrage VVD eerste termijn:

Het lijkt een mooi jaar te gaan worden voor voetbalclub Rhode. Naast sportief succes met een naderend kampioenschap, eindelijk ook een concreet voorstel voor een oplossing van de veldenproblematiek.

We zijn als VVD blij dat we met dit voorstel een langlopende discussie kunnen afronden. Wel of geen kunstgras, wel of geen verplaatsing. Met dit voorstel komt er duidelijkheid en met name voor de voetbalclub vinden we dit belangrijk. Ze hebben hier lang op moeten wachten.

Zijn we dan helemaal blij en gelukkig als fractie? Nee dat zeker niet. In de commissievergadering van januari hebben we al duidelijk uiteengezet dat we onze vraagtekens kunnen plaatsen bij de plotselinge koerswijziging van verplaatsing naar investeren in de Neul. We misten hiervoor een duidelijke onderbouwing. Een belangrijk onderdeel daarvan is de risicoanalyse. Natuurlijk is de Neul een prachtige plek voor een sportpark, maar is het ook verantwoord om uitgerekend daar te investeren? En wie draagt die risico’s?

Als raadslid konden wij die inschatting niet maken op basis van de stukken die we hebben ontvangen. Met name vanwege tegenstrijdige adviezen door de tijd heen. Het is voor ons niet te controleren welke variant duurder is of welke uiteindelijk toch meer maatschappelijke baten opbrengt.  Sinds vanmiddag is een dosis stukken aan iBabs toegevoegd, maar dat was rijkelijk laat ter voorbereiding op deze vergadering. We vinden het jammer dat dit de zorgvuldigheid in twijfel trekt. Immers: een dossier wat al zoveel jaren loopt en al zoveel vooronderzoek kent, moet ook op een goede manier te lezen zijn. Dat was het niet.

De antwoorden op de technische vragen zijn veelbelovend. Gegarandeerd succes zou je zeggen. En toch zegt de onderbuik wat anders. De samenwerking met het waterschap, club en leverancier geeft ons wel het vertrouwen dat aan alles gedacht is. We hopen dat dit werkelijk zo is.

Als gemeente kunnen we niet anders doen dan verantwoord met de risico’s omgaan. We hopen dan ook dat de wethouder dit daadwerkelijk goed heeft afgedicht. Duidelijke afspraken met de vereniging. Duidelijke afspraken met de leverancier, zodat de risico’s die we dragen als investeerder ook te verantwoorden zijn. Want dat de Neul in kwetsbaar gebied ligt blijft duidelijk met een overstromingskans van eens in de 10 jaar. Overigens opmerkelijk om te lezen in het voorstel dat eerdere overstromingen nooit door hoog water hebben plaatsgevonden. Wij weten niet beter dan dat water altijd naar het laagste punt stroomt, maar in de Neul werkt dat soms dus blijkbaar toch anders.

Resumerend: we staan als fractie positief ten opzichte van een investering op de Neul. Nadat haalbaarheid van verplaatsing financieel geen draagvlak vond, concludeerde de VVD al dat investeren in de Neul de enige overbleven optie is. Echter hadden we graag eens stevigere onderbouwing gezien van het voorstel. Zowel in beleidsperspectief als in de risicoanalyse. Voor een hamerstuk vind onze fractie het vanavond te vroeg. De toegevoegde documenten gaan we nog eens rustig bekijken.

Tot zover in 1e termijn.