Welstand en duurzaamheid, deel 2

In de afgelopen maanden hebben diverse raadsfracties vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders over de energiemaatregelen die door de ontwikkelaar van het collegepark Zwijsen worden voorgesteld. Tot voor kort was het antwoord dat de welstandsnota, in combinatie met het advies van de welstandscommissie en de daarna verkregen second opinion, aan het verlenen van de gevraagde vergunning in de weg stond. D66 deed tijdens de raadsvergadering van 12 oktober opnieuw een poging om dit dossier vlot te trekken. Ze hadden schriftelijke vragen gesteld die tijdens de vergadering mondeling door het college werden beantwoord. Tot onze blijde verrassing kwam het college bij die beantwoording tot een niet mis te verstane toezegging: de gevraagde vergunning voor de zonnecollectoren zal worden verleend in afwijking van het welstandsadvies. Wij als VVD vinden dat dat getuigt van bestuurlijk lef in de goede zin des woords! Tegelijkertijd is daarmee de soms moeizame verhouding tussen duurzame energiemaatregelen en welstand nog niet goed opgelost. De VVD vindt dat de welstandsregeling zelf zou moeten worden aangepast zodat bepaalde energiemaatregelen welstandsvrij mogen worden toegepast. Het bij voortduring afwijken van een welstandsadvies is immers geen beleidslijn die je voor onbepaalde tijd zou moeten hanteren. De harmonisatie van het welstandsbeleid is echter op komst en dat biedt hopelijk een nieuw, meer liberaal perspectief.