Motie: Van Droom naar werkelijkheid

Na een teleurstellend haalbaarheidsonderzoek, verwachten we nog wel steeds actie. Ook van de portefeuillehouder!

Een Masterplan, een uitvoerig traject met verenigingen en de raad om te komen tot een toekomstvisie voor onze Buitensport. Er is hard voor gewerkt, door ambtenaren, door het College, door de Raad en ook door verenigingen die hun bijdrage hebben geleverd. Een optimaal scenario: 3A. Dat scenario betekent verplaatsing van VV Rhode naar de Kienehoef en een multifunctioneel sportpark, dus ook winst voor andere verengingen op die plek, bijvoorbeeld kunstgras voor KV Rooi. Er is draagvlak voor de inhoud, zowel politiek als maatschappelijk. Het scenario wordt door de verenigingen gedragen. Kortom: een mooie ambitie, maar is deze ook realistisch?

Dat zou het haalbaarheidsonderzoek moeten uitwijzen. Planologisch lijken er geen bezwaren. Het bestemmingsplan kan worden aangepast en de Kienehoef kan er uitstekend op worden ingericht.

Financieel zijn we maandagavond 14-12  echter snel uit de droom geholpen. Het plan kost ruim 3 miljoen euro. Er is om en nabij de 250,000 euro per jaar nodig om het scenario te kunnen realiseren. Onze dekking als gemeente reikt niet verder dan de helft. Een jaarlijks tekort van maar liefst 126.000 euro is reëel. Een gapend gat, maar hoe lossen we dit op?

De portefeuillehouder gaat voor uitstel. Het advies: vasthouden aan de visie en dan realiseren we het over een paar jaar in Meierijstad. Maar hoe zeker zijn we ervan dat het dan wel betaald kan worden? En wie zegt dat de raad van Meierijstad het scenario 3A nog steeds omarmt? Gaan we de discussie dan weer opnieuw voeren? Veel onzekerheden en we willen toch allemaal spijkers met koppen slaan?
Voetbalclub Rhode houdt ook nog steeds vast aan de visie, maar wil wel graag dit jaar nog zien dat er extra middelen aan de dekking kunnen worden toegevoegd. De club steekt zijn nek uit, maar wil natuurlijk ook een keer duidelijkheid. Die duidelijkheid kwam toen portefeuillehouder financiën van Burgsteden het woord nam: "er zit geen ruimte meer in de begroting, we kunnen het huidige jaar binnen de eigen gemeente absoluut geen extra middelen vrijmaken voor de uitvoering van het scenario 3A uit het Masterplan Sport".

Zie hier de situatie: het meest ambitieuze project van de laatste Rooise gemeenteraad lijkt met een sisser af te lopen. Voor Rhode dreigt er geen oplossing op de korte en de middellange termijn en hoeveel zijn we nu in het laatste jaar opgeschoten? Helemaal niks.

Een haalbaarheidsonderzoek heeft wat ons betreft twee smaken: Haalbaar of niet haalbaar. En bij de smaak 'niet-haalbaar' kun je blijven dromen, maar dat is zonde van de tijd en lost niets op.

De fracties werden maandagavond door protefeuillehouder van der Heijden aan het werk gezet: "het is aan de Rooise gemeenteraad om straks in Meierijstad op zoek te gaan naar middelen. jullie moeten zorgen dat dit agendapunt bij alle partijen op het verkiezingsprogramma staat".  De ferme woorden 'we zetten de schouders eronder', 'worden creatief' en 'we maken ons er sterk voor' resulteerden niet in een plan waarbij de portefeuillehouder voor zichzelf nog een daad ziet weggelegd. Een bittere tegenvaller voor alle hoopvolle toehoorders bij de informatieavond.

De VVD wil het er niet bij laten zitten en kwam daarom gisterenavond bij de Raadsvergadering met de motie "van droom naar werkelijkheid". We willen niet achter een worst aan blijven lopen die buiten bereik blijft. Ons College zit er nog een jaar. We willen niet dat die op de handen gaan zitten. De tijd loopt door, er kan nog voldoende gebeuren.

Met die boodschap wil de VVD de portefeuillehouder op pad sturen. Nu al kunnen Veghel en Schijndel worden meegenomen in het traject om te zien of er draagvlak is voor dit scenario. Als er in Veghel en Schijndel draagvlak is voor het scenario 3A, dan zijn er ook mogelijkheden om het tekort aan te vullen vanuit Schijndel en Veghel in het belang van Meierijstad. Dat klinkt vreemd, maar is het niet. Zie als meest recente voorbeeld de verbouwing van het gemeentehuis in Veghel. De portefeuillehouder moet zich inspannen voor het realiseren van onze ambities, op welke manier dan ook. Dat willen we bewerkstelligen.

De motie werd door Hart voor Rooi ondersteunt en door DGS-BVT Rooi en het CDA verworpen. De stem-uitslag 8-8 en daarmee komt de motie de volgende vergadering terug op de agenda. Zo houden we in elk geval druk op dit proces, want met enkel een onbevredigend haalbaarheidsonderzoek als resultaat kunnen wij nog niet geloven dat de mooie droom ooit werkelijkheid wordt. Nu niet en over een paar jaar is ook allerminst zeker. Beter grijpen we alles aan binnen onze mogelijkheden om een realistisch verhaal te schetsen. Dat zijn we verplicht tegen eenieder die hard voor dit Masterplan heeft gewerkt. De ambtenaren, het College, de fracties en vooral: de verenigingen.

wordt vervolgd.