De laatste raadsvergadering van 2015

De laatste vergadering van 2015 stond gisteren op de planning. Normaal is de decembervergadering er één met een propvolle agenda. Deze keer was dat anders. 2 hamerstukken (OZB tarieven en bestemmingsplan Boschvoort) en daarnaast nog een drietal onderwerpen.

Bestemmingsplan Buitengebied
De derde herziening lag gisteren voor met een drietal wijzigingsvoorstellen, maar eigenlijk richtte de discussie zich nog maar op 1 ding. Mag de weegbrug aan de Hoogstraat wél of niet door derden worden gebruikt? De ondernemer heeft hiervoor een aanvraag ingediend, de omgeving is er op tegen. In dit dossier spelen er een aantal zaken door elkaar, namelijk een omgevingsvergunning, een bestemmingsplan aanvraag en een activiteitenbesluit. Mede hierdoor verliep de discussie chaotisch. Portefeuillehouder van Burgsteden heeft om die reden voorgesteld de discussie te verplaatsen naar de eerstvolgende Raadsvergadering. Hierdoor is er ook nog tijd voor de portefeuillehouder om met de partijen in gesprek te gaan. De dialoog wordt door alle fracties omarmd en iedereen was dan ook akkoord met deze vorm van uitstel.

Huisvesting Meierijstad en voorstel Verduurzaming
Twee verschillende onderwerpen. De eerste betreft de verbouwing van het gemeentehuis in Veghel om het kantoor geschikt te maken voor extra ambtenaren en aan te sluiten bij het flexwerk-concept. De VVD ziet in dat deze kosten noodzakelijk zijn om een goede werkomgeving te creëren. Bij deze verbouwing worden tevens een aantal verduurzamingsmaatregelen genomen om de werkplek van deze tijd te maken. Dat is prima.
Maar een groep fanatieke duurzaamheidslobbyisten doet daar nog een schepje bovenop. Het voorstel lag er aanvankelijk om maar liefst 1,2 miljoen extra uitgaven. Dit om het goede voorbeeld te geven op het gebied van duurzaamheid. Dit vonden wij als VVD sterk overdreven. De 'duurzaamheidswinst' in indicatoren zoals energie, milieu en gezondheid zijn minimaal van omvang en boterzacht onderbouwd. En bedrijfseconomisch kost het jaarlijks 65.000 euro meer dan het oplevert. Voor de VVD niet verantwoord. We hebben in elk geval het voorstel terug kunnen brengen naar +/- 700.000 aan extra investeringen die direct bij de verbouwing moeten plaatsvinden, omdat er dan toch al gesloopt wordt. Dit was het maximaal haalbare. Voor ons eigenlijk nog een brug te ver, maar om het proces niet te dwarsbomen hebben we met een stemverklaring voor gestemd. Lees meer over dit onderwerp http://meierijstad.vvd.nl/nieuws/10284/een-duur-zaam-gemeentehuis-wat-mag-het-kosten

Grondprijzen 2016
Een logisch vervolg op een eerdere toezegging van de portefeuillehouder. De grondprijzen van beschikbare kavels in Boskant worden met een extra korting aangeboden in 2016. Laten we hopen voor Boskant dat dit een nieuwe impuls geeft aan de woningbouw in het dorp. Enkel het CDA had op- en aanmerkingen en wilden een amendement indienen. Dit hield echter geen seconde stand bij de overige partijen.

Motie vreemd aan de orde van de dag:
Voor zover de reguliere agenda. Maar de VVD heeft ook een motie vreemd aan de orde van de dag ingediend: van droom naar werkelijkheid. Dit gaat over het Masterplan Sportaccommodaties. Hier wijden we een los artikel aan. Deze motie werd door Hart voor Rooi ondersteunt en eindigde met een 8-8 stemverhouding. Dat betekent dat de motie komende vergadering weer besproken zal gaan worden. Lees hier meer: