Een spannende vergadering was het donderdagavond allerminst. Een hamerstuk over bestemmingsplan Groene Woud en de vaststelling procedure jaarrekening en Berap waren een formaliteit. Een persoonlijk hoogtepunt was er wel voor Arie Smetsers, wie op tijdelijke basis Bert Ernest zal vervangen voor de fractie DGS-BVT. Hij werd beëdigd.
In december diende de VVD fractie een motie in om toch vooral vooruitgang te boeken t.a.v. de verplaatsing van Rhode. Op dat moment kreeg de VVD enkel bijval van de fractie Hart voor Rooi. Staken der stemmen betekende dat de motie nu in februari opnieuw in stemming zou worden gebracht.
Tussentijds is er niet stilgezeten. De motie van december heeft de gesprekken op gang gebracht en onder de kerstboom hebben alle fracties eens goed kunnen nadenken over de strekking van onze motie. Daarnaast heeft Rhode nogmaals alle partijen benadrukt om vast te houden aan de visie voor de toekomst, een toekomstbestendig sportpark op de Kienehoef.
De oude motie werd ingetrokken en vervangen door een nieuwe (immers waren we ingehaald door de tijd), waarbij we raadsbreed draagvlak hadden voor de motie. Alle fracties willen een duidelijk signaal afgeven aan Meierijstad, om te borgen dat we in Meierijstad middelen hebben voor de verplaatsing. Zo kunnen de plannen toch verder worden ontwikkeld en hoeven we niet stil te blijven zitten tot de fusie. De motie vind je in de bijlage van dit artikel.
Vragenuurtje
Tijdens het vragenuurtje heeft de VVD in de persoon van Piet Klaasen ook vragen gesteld over de wateroverlast op wegen en de voortgang van fietspad Bobbenagelseweg.
Naar aanleiding van een kranten bericht over de gemeente Haaren
aangaande water overlast langs en zelfs op de wegen en dan met name in het
buitengebied, zou ik graag enkele vragen willen stellen aan de
portefeuillehouder de heer van der Heijden.
In het voornoemde artikel word er op gewezen dat de door de
jaren heen verhoogde taluds het hemel water niet voldoende kan worden afgevoerd
naar de achter liggende sloten, met het gevolg dat schade word toegebracht door
het uitwijkende verkeer aan bermen en weg randen , grote gaten vol met water
die alleen maar groter worden, weg zakkende rand bestrating en bij vorst
complete ijsbanen op wegen en fietspaden, dat dit de verkeers veiligheid niet
ten goede komt hoeft geen betoog, De gemeente Haaren is daarom voornemens om
taluds en bermen af te schaven dan wel af te schrapen over een lengte van plus
minus 9 kilometer, kosten tussen de 10 en 15 duizend euro’s. Best wel veel geld,
maar om overlast terug te dringen en verkeers veiligheid te waarborgen (weg
gebruikers zijn meer bezig met het ontwijken van de gaten gevuld met water dan
op het verkeer te letten)zou het zomaar kunnen zijn dat het kosten plaatje van
de te repareren weg en berm randen vele malen hoger is, aldus het artikel
Ook in Sint-Oedenrode worden we op diverse locaties
geconfronteerd met het probleem van water overlast langs wegen en fietspaden,
door te hoge bermen en slechte afwatering, om er maar een enkele te noemen
verschillende wegen buiten gebied Olland en Boskant, de Hoogstraat, het Everse,
fiets pad Ollandseweg en natuurlijk ook de Bobbenagelseweg, alwaar zoals bij
eenieder bekend een fiets pad word aangelegd en de berm aan de andere
zijden mede door het intensieve gebruik
maar ook zeker door het water dat onvoldoende word afgevoerd steeds verder de
vernieling in word geholpen ,overigens een karwij van om en de nabij 8 weken
waar nu al bijna 5 maanden aan gewerkt word, nou ja zo nu en dan aan gewerkt
word, met als maar meer klagende ondernemers over ongemakken en niet gederfde
inkomsten, maar daar over later meer,
Niet alleen dat de bermen afgeschaafd dienen te worden ook
duikers op diverse plekken zijn verstopt(sloten worden wel gemaaid maar er word
geen of te weinig aandacht besteed aan de aanwezige duikers) en sloten dienen
op die manier meer als waterbergings gebied als dat ze water afvoeren, met alle
hiervoor geschetste gevolgen van dien.
En het kan wel voorzitter, graag wijs ik er op dat in het
najaar bij het kinderbos de semi verharding onderhanden is genomen en de bermen
zijn af geschrapt er de weg ondanks het vele regen water er nog prima bij ligt.
Daarom voorzitter aan de portefeuille houder namens de VVD
fractie de volgende vragen.
Herkent de portefeuille houder de hiervoor geschetste
problematiek van wege achterstallig onderhoud?
Is hij voornemens hierop actie te ondernemen , en zo ja in
welk tijds bestek?