Raadsvergadering: een aantal belastingen geschrapt

Donderdag  is het dan eindelijk tijd voor de tweede raadsvergadering van Meierijstad. Ondanks dat we zo’n anderhalve maand hierop hebben moeten wachten, zijn er toch niet veel inhoudelijke agendapunten. Wél worden Piet Klaasen en Ger Nillezen als commissieleden voor de VVD geïnstalleerd.

Het enige echt inhoudelijke agendapunt zijn de belastingen voor Meierijstad. Enkele belastingen moeten wettelijk gezien na een fusie, vóór 1 april 2017 geharmoniseerd worden in de gemeente. Dat betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden. Discussie zal het onderwerp niet meer opleveren, want tijdens de commissievergadering van 15 februari waren de fracties het snel met elkaar eens.

Het voorstel stemt de VVD vrolijk. We schaffen enkele belastingen af, wat prima past binnen ons plaatje van deregulering. Een aantal belastingen kosten naar verhouding erg veel ten opzichte wat ze opleveren. Bovendien zijn ze soms lastig te handhaven. Daarnaast worden de OZB-tarieven gelijk getrokken in de gehele gemeente.

We gaan ze even snel na:

OZB
Wat onze fractie betreft een logische uitkomst conform het coalitieakkoord. Dat we uiteindelijk ergens in het midden  van de drie uitkomen qua tarieven is een logische. Dat betekent voor sommigen een verlaging, voor anderen een verhoging. Dat is nauwelijks te voorkomen. Wat natuurlijk wel direct opvalt is de forse stijging in Veghel voor niet-woningen.

Veghel staat bekend om haar uitstekende vestigingsklimaat voor ondernemers en bedrijven. We hebben daarom tijdens de commissie specifiek doorgevraagd op de eventuele gevolgen van het vestigingsklimaat. Wethouder Gooijaarts maakt zich hierover geen zorgen. Wat betreft de VVD in elk geval wél een goede reden om de ambities uit het coalitieprogramma waar te maken: verhoogde dienstverlening richting bedrijven, en promotie van de gemeente Meierijstad als uitstekende economische vestigingsplaats.

Hondenbelasting
Deze wordt ingetrokken in heel Meierijstad. Hier kunnen we kort over zijn: hoge perceptiekosten, fraudegevoelig en daarbij komen de opbrengsten niet direct ten bate aan voorzieningen voor hondenbezitters of beperking van de overlast. De VVD heeft vaak gepleit voor het afschaffen van de belasting, met dit besluit wordt deze belasting verleden tijd.

Wat we in elk geval hebben benadrukt: Het afschaffen van de hondenbelasting mag voor de VVD geenszins resulteren in een verminderde aandacht voor handhaven en verbaliserend optreden tegen het achterlaten van hondendrollen.

Uiteraard doen we met het afschaffen van de hondenbelasting wél wat we moeten doen: een aanspraak op de eigen verantwoordelijkheid van hondenbezitters. Uiteindelijk is niet de overheid verantwoordelijk voor een drollenvrij speelveldje, maar de hondenbezitter zelf des te meer. Laat lastenverlichting voor hondenbezitters hiervoor een extra stimulans zijn.

Betaald parkeren
Altijd een VVD speerpunt geweest om het betaald parkeren af te schaffen. Per 1 juli zijn er dus geen muntjes meer nodig  om te parkeren. Dan kunnen deze mooi uitgegeven worden in het centrum van Veghel. Een goede zaak waar we als VVD ons al lange tijd sterk hebben gemaakt.

Precariobelasting & Verbrede rioolbelasting
Deze twee belastingen zouden alleen in Schijndel geïnd gaan worden. Ook deze (overbodige) belastingen die uiteindelijk worden doorgerekend aan de inwoners worden afgeschaft