Verantwoord Veelzijdig Doortastend Onderwijs

De VVD wil dat iedereen de kans krijgt het beste uit zichzelf te halen. Om goed voorbereid te zijn op veranderingen in de toekomst, moet de basis op orde zijn. Die basis wordt gelegd in het basisonderwijs en wordt vervolmaakt in het voortgezet onderwijs. Hier leren leerlingen vandaag wat morgen relevant is, leren ze met elkaar omgaan en ontdekken ze hun passies en talenten.

Wij willen dat iedere jongere in het onderwijs volop ruimte krijgt om zichzelf te ontwikkelen tot een volwassen individu. Goed onderwijs speelt op die manier een blijvend grote rol in het leven van mensen. Maar ook onze samenleving en economie hebben er belang bij. Als organisaties behoefte hebben aan bepaalde vaardigheden, dan zijn dát dus de dingen die we kinderen in ieder geval moeten leren. Dat is ook in het belang van de leerlingen zelf, want bij die organisaties moeten ze na hun opleiding een baan vinden.

De belangrijkste taak van basisscholen en middelbare scholen is om ieder kind een basisniveau te geven. Daarbij is er voortdurende aandacht voor taal en rekenen. Wie niet kan lezen, schrijven en rekenen, heeft namelijk niet de vrijheid om zijn eigen keuzes maken.

Laaggeletterdheid moet worden bestreden, vanuit het basis­ en voortgezet onderwijs, maar ook bij volwassenen. Laaggeletterdheid moet de aandacht blijven krijgen voor zowel Nederlanders mét als zónder een migratie-achtergrond.

Ieder kind verdient het onderwijs dat hij of zij nodig heeft. De invoering van het passend onderwijs gaat niet overal even makkelijk. Voor de VVD is het van belang dat kinderen onderwijs zo dicht mogelijk bij huis kunnen volgen. Onnodig lang reizen moet voorkomen worden.

Zaterdag 12 november is Sander Dekker, staatsecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap op bezoek bij de VVD op de Schijndelse weekmarkt. Komt u ook mee praten?

Fractie VVD Sint-Oedenrode
Piet Klaassen