Op de Zeepkist: Herbestemming locatie Fioretti

Dat we sinds enkele jaren in Sint-Oedenrode geen voortgezet onderwijs meer hebben is natuurlijk ontzettend jammer. Met het starterscollectief heeft het voormalig schoolgebouw gelukkig wel al vijf jaar een zinvolle invulling. Maar we moeten ook nadenken over de toekomst van de locatie. Het gebouw is functioneel ontwikkeld als school, maar is niet optimaal geschikt  voor bedrijfshuisvesting.

In een tweetal opiniërende avonden is  de Raad geïnformeerd over de mogelijkheden op deze locatie. Tijdens de eerste avond zijn er diverse opties gepresenteerd. Opties, uiteenlopend van woningbouw op ruime kavels met veel groen en weinig bouwmassa tot stevige bouwblokken met minder plaats voor groen. Aanvullend presenteerden twee bevlogen initiatiefnemers wat zij graag op de locatie zouden willen doen. Het Starterscollectief ziet graag een combinatie van wonen en werken. Stichting Begijnhof Rooi wil graag woonruimte voor senioren gekoppeld aan een zorgdienstenpakket.

Er zijn dus ideeën genoeg en dat is natuurlijk ook niet gek. We spreken over een zeer exclusieve locatie, prachtig gelegen tegen de kasteeltuin en in de nabijheid van voorzieningen zoals Sporthal De Streepen en Mariëndael.  En juist dat maakt dat onze fractie vindt dat we ook zuinig moeten zijn op deze locatie. Voor de VVD  staat voorop dat de nieuwe ontwikkeling in de omgeving moet passen. Dat betekent veel groen, géén grote bouwblokken en, als we kiezen voor woningbouw, dan op kleinschalige wijze en in harmonie met de omgeving.

We zetten het Starterscollectief natuurlijk niet zomaar op straat. Onze fractie vindt deze kraamkamer voor Rooise ondernemers van groot belang. Dat blijkt ook uit de initiatieven die vanuit het Starterscollectief stappen maken naar volwassenheid, met als doel doorstromen  naar reguliere bedrijfshuisvesting. De VVD pleit daarom dat er alternatieve huisvesting komt voor het Starterscollectief, vóórdat we op de locatie Fioretti iets anders gaan ontwikkelen. Die huisvesting hoeft wat ons betreft niet in gemeentelijke gebouwen te worden ondergebracht. Wij roepen ook ondernemers met bedrijfsruimte op om een startersarrangement aan te bieden. Als gemeente kunnen we daarin bemiddelen.

Onze fractie vindt het goed dat er wordt nagedacht over een lange termijnoplossing voor zowel het Starterscollectief als de locatie Fioretti. Met name het Starterscollectief is gebaat bij duidelijkheid, willen zij een perspectief kunnen bieden voor een beginnende ondernemer. Zo blijft de drempel om te gaan ondernemen in Sint-Oedenrode laag en krijgen nieuwe ondernemers de kans om te bouwen aan de toekomst en de economische vitaliteit van ons dorp.

De lokale liberalen, VVD Sint-Oedenrode

Nick de Laat